aku orang lama..haha

haha..-aku org lama-..dlm zaman yg dh serba canggih-manggih ni.. org mane dh sibuk hantar kad2 raya ni kn?? aku gy kedai2 cr kad raya pun mcm dh susah..kalo dulu..blom puasa pun kedai2 dh byk jual kad raya..ni kene carik bebetul br jumpa.. (xtau la kalo tempat aku jek diorg da x pakai kad raya..hehe) so mase aku gi Mydin bwk nenek bli bahan wat kueh raya aritu aku sempat la meng-usyar kad raya..xbest sgt! tp aku bli jek la sbb mls nk gi tempat lain.. so proses menyiapkan kad raya aku bukan stakat menulis dan menyain..hoho..memacam lg aku tambah2..mengedit-memprint-memotong-menggunting-menampal dan jengjejengg.. lpas 3 hari aku mencuri2 masa maka siap sudah keje aku..hehe..tggal nk kene tampal setem n sumbat dlm tong merah tu..hoho..harap2 sempat sampai b4 raya! baru ade feel diorg nk bace..keh3..oh! ni ade citer sket mase aku bli setem td..haha..meh nk citer sket..korg sila bace dgn perasaan yg sama mcm aku td (dlm pejabat pos) tau!!! ^^
cmni citernye..aku masuk2 pejabat pos, ramai gak la sbb dh kul 10 td..so aku gi picit mesen kuarkan tiket nombor tu.. mase aku duduk tu..org2 keliling aku ni terdiri dr pelbagai peringkat umur..n rata2 kat tangan diorg tgh pegang bil2 ngn lesen kete.. kat tangan aku xde pape...pegang tiket nombor td.. so org sebelah aku terperasan kot aku sibuk memandang aku melihat2 tangan org lain (actually aku sibuk meninjau bil TM org depan aku, nk compare ngn harga bil aku.. bil streamyx umah aku melambung! cess..)..maka org sebelah aku pun menegur sbb aku pandang dia "wat pe dik?" aku pun dgn ala2 ramah -tamah menjawab "bli setem..(kasi senyum sket)" org tu pun jwb balik.."setem? pos kad raya la tu?"..hoh? oke..kalo dia tnye cmtu je aku x kesah..apsal dia kasi skali muka cmtu? mcm muka nk gelakkn aku jek! aku pun separuh bengang jwb "aah..pos kad raya (mmg btul pun!) .. pastu aku terus pandang depan x toleh2 pun kat beliau!..
kemudian di kaunter..pegawai tu tnye.."ye??".. aku pun jwb "nak setem 30sen dua puluh"..(oke..bukan aku nk pos kad raya sampai 20..aku mmg suka bli setem byk2..wat stok utk tahun2 akan dtg sbb aku mls nk masuk pos ofis semata2 nk bli setem!)
pastu pegawai kat kaunter tu jwb "20? banyak nye nk pos kad raya!" aku yg tengah ala2 bengkek td terus wat muka bodo je.. pegawai tu ingt aku xdgr..sambil dia mengambil baki duit dlm laci tu, dia tnye lg.." nak pos kad raya ke ni?" waahhh..mase tu aku mcm x suka nk dgr soklan dia sbb aku mcm rasa dia tgh sengeh sinis kat aku.. aku pun terus tunjuk muka ceria gila yg dibuat-buat dan jwb "yeee..nk pos kad raya!" mmg ekspresi muka aku time tu x sesuai ngn situasi mase tu..so kalo sape2 yg normal mesti tau aku tgh bengang ngn soklan dia..haha..
hisy! apsal tanye2 plak! kalo ni bukan bulan pose..aku bli setem sebakul pun xde sape nk tegur kn? ni sbb dh nk raya bukan main lg diorg tnye..menyampah!
hoho..emo giler..so ni la gambo kad raye yg dah siap! tggal nk pos jek..
hehe..korg jgn la close-up gambo ni tau! nnt 'terbaca' ape aku tulis..kuang2.. (ni surat ke kad raya!) hahaha..

Comments

Anonymous said…
Gila babas tulis kad raya mcm tulis karangan..
Lar..
Org yg sempit akal jer pandang sinis dgn hantar kad raya cara lama ni..
Dia tak tgk bdn2 koporat,company2 besar pun still hantar kad raya kat klien dia cara lama gak..hantar sampi beratus ratus lagi..
Sbb tu sebulan sebelum puasa..
Byk company yg buat khidmat printing kad raya muncul..
Untung riban-riban gak..
Klu tak nak buat xper lar..
Tak yah nak pandang rendah kat org lar..
Hahaha HIDUP MAIYAH!!..
waaa..bagus2 ko sokong aku..haha..

ala biase la kebanyakan pemikiran org zaman skarang.. terlampau nk ikut2 arus perubahan zaman.. walopun x paham mane, tp masih nk berlagak mcm dah moden sgt.. kdg2 ade benda yg xperlu pun nk berubah..sbb kdg2 yg lama ni lbh ada sentimental value.. so terpulang la pada cara masing2 kn cuma jgn terlampau skeptikal kalo masih ade org2 yg mengekalkan cara2 lama (mcm aku nih..hehe)
Aisyah Humaira said…
aiyoo..x sabar nye nak dapat..dpt ke? ehehe..honestly la, kad raya adalah tanda ingatan yg cukup ikhlas. Bukan senang, nak beli..perah otak nak tulis..beli stem lagi..pastu nak pos kena perli2 plak !!
Sms..email..fs..fb..n etc boleh je..tapi lagi afdhal kad raya..
kuno pun kuno la..janji iknlas..
tau xpe..hehe..
jengjejeengg..anntikan ketibaan-nye..huhu
aFEduiTe said…
di kampung-kampung..lampu-lampu panjut dan pelita telah mula HILANG daripada penglihatan utk memberi laluan kepada lampu-lampu neon yg beraneka warna..
di surau-surau..beduk dan kerantung telah mula HILANG daripada pendengaran utk memberi laluan kepada pembesar-pembesar surau..
di rumah-rumah..dapur-dapur arang dan sabut telah mula HILANG utk memberi laluan kepada ketuhar-ketuhar..
oleh yang demikian..jangan diPANDANG SINIS seseorang itu sekiranya dia bertanya..KAD-KAD RAYA bile lagi??hahaa..
afeduite:

x mustahil dlm masa beberapa tahun lg org nk tgk kad raya kene gi muzium..tp bg keturunan aku xpayah gi muzium nnt..haha sbb tradisi kad raya xkn hilang slagi aku ade..begitu jugak ngn pelita..
dan slagi kuih bakar dibuat secara tradisional, slagi tu sabut dan arang xkn hilang..dan lg skali slagi aku ade, aku akan wat kuih bakar guna arang + sabut.. haha.. maybe pasni aku nk gy cari beduk plak~

aku x pandang sinis pun kat org2 yg nk tnye bila kad raya nk hilang ni, sbb aku rase org2 cmni sbnrnye terleka kejap ngn arus pemodenan + teknologi skarang.. maybe pas bape2 thn nnt diorg mesti teringat2 blk zaman dulu2..betapa best dan bernilai nye adat ketimuran masyarakat kita yg slama ni diorg buat2 x paham dan rase melecehkan tu..haha..
kepok keping said…
nk kad raye jgk...
kepok keping:

nk kad raye gak??
isk mintak skarang dh xblh dah..kalo pos skarang nnt sampai pas raye..nnt xde feel la nk bace kalo dh raye..hehe..
xpe..bg ucapan hari raya je la ye kepok keping..
penyu said…
ni mg masuk pertandingan mnulis esei ke?
penyu:

kami ade byk perkara yg nk dibincangkan.. haha..

Popular Posts