-perginya seorang pakngah-

16 Syawal~tarikh ni akan dingati sampi bila2..pakngah kembali ke rahmatullah semalam..x sangka pakngah pergi secepat nih..xde tanda ape2 pun..xde sakit masuk hospital ke..tau2 dh xde..pakngah meninggal kt skolah..smbil tgh mengajar anak murid die..
*************
smlm ade lab biotech..mase Puan Nurhaida tgh discuss soklan kt lab manual..mak call..sbb ade kelas so mak ckp pendek je la.."pakngah dh xde"..mase tu terkedu mcm xtau nk wat reaksi ape..mak kate nnt free call smula..rase mcm x caye je..sbb xde plak dgr pakngah masuk hosp ke..mase tu aku x sedey lg..sbb terperanjat..abes je lab trus kuar call mak smula..mase tu bru sedih gila..mak ckp pakngah meninggal dlm lab..die tgh mengajar time tu..aku rase mcm nk nanges..tp last2 nanges gak..pakngah dh xde..sape xknal pakngah..sape x sayang pakngah..semua org mesti sedih die dh xde..pakngah pergi mcm tu je..xsempat nk mintak maaf ngn die..xsempat nk salam die..cume mase raye aritu je smt jumpe..nasib baik kami jumpa..kalo x..lg rase ralat..
*************
pakngah mmg beruntung..anak2 murid semua tlg uruskn jenazah die smpi la setel..mmg kalo jd ckgu ni mulia..mase br tau pakngah meninggal.makngah pengsan.,dh la semua duk jauh2..so nk tunggu semua smpi baru nk uruskan mmg lmbt la nnt..so ank murid ngn ckgu sekolah yg setelkan..diorg hntr g hosp..pastu bersihkan umah kt parit jawa..bukak rumah..bersihkan bhgn atas..bentang tikar..mmg anak2 murid die baik..tp aku sedih sgt sbb xsempat nk tgk muka pakngah wat kali terakhir.,.ni semua salah pakcik bus ngn teksi..bwk mcm kura2 nk beranak..geram tul..slow gila..sbb mas eaku btul2 sampai ngn teksi mase tu..van jenaza br je gi..aku dpt tgk van jenazah dr belakang je..rase mcm nk kejar je mase tu..tp karang aku wat drama kt c2..leceh la plak..so aku pandang je la ngn penuh rase frust..at least kalo dpt tgk kali yg terakhir,,blh aku wat kenangan2 dlm ingatan..kirenye last aku jumpe pakgah mase raye aritu je..pakgah dtg umah..
*************
mase smpi kampung..ramai gile2 org..aku terperanjat gile..semua tu kompem2 aku xknal..tp yg aku tau mesti la sedara2 aku gak kot..ngn kwn2 pakngah ngn makngah..n yg plg aku nmpk ramai bdk2 muda...ank2 murid pakngah..bekas anak murid..sedih je tgk smlm..tp rase mcm terharu...org byk berjasa kalo pergi mmg smua org kenang..alhamdulillah..semoga roh pakngah dicucuri rahmatNya..amiinnn..
*************
so sekarang ni semua sedara aku ade kt pt jawa..kenduri wat 3 hari..aku ngn lg 2org cousin je yg dh balik..sbb masing2 ade hal..harap2 semua org x kecik hati sbb aku blk kejap jek..kalo pakngah ade.pakngah la yg akan kecik hati kot..rase bersalah je sebenarnye..tp aku mmg kne blk kejap jek..sbb byk menda x setel lg..harap2 smua ok kt pt jawa..ahad ni wat masak nasi beriani..mase adik2 aku cousin2 laki aku volunteer nk wat ns beriani mlm esk..mak ngah nanges..sbb teringat pakngah..tu mmg warisan pak ngah..die salu sebut2 sape la yg leh waris msk ns beriani special tu..last2 ade gak..alhamdulillah..at least kalo rindu ngn ansi beriani pakngah..ade gak la pengubat rindu..mmg sedih sgt..pakngah pergi mcm ni..semua ssh nk lupa..byk lg benda yg rase mcm x buat dgn pakngah..walaupun pakngah tu agak garang..tp aku tau..semua org pun tau..die wat cmtu sb sayangkan kami..pakngah la org paling suke aku jd ckgu..[walopun aku sniri x suke..] die yg plg byk bg nasihat kt aku..die kate nnt posting nk suh duk muar..duk sekolah die..tp x kesampaian..sedehnye..mase raye aritu..mase slm ngn pakngah..die ckp ngn aku.."maiyah dh x sudi nk balik johor.."..sbb die tau aku pract kt perak..sedih je..tp nasib baik aku sempat explain yg kt johor x bukak pun utk pract..bru la die ok..kalo x, mesti pakngah ingat aku mmg bebetul xnk blk kampung dh..xla..aku mane leh lupakan kampung kt muar..byk kenangan kt c2..sedeynye..rase nk nanges je nih..x elok kenang org yg dh pergi smbil nanges2..tp aku bukan x redha..cume rase mcm sedey sbb aku rase mcm byk sgt menda yg pakngah buat smpi kami akan terkenang smpi bila2..xde sape bleh ganti pakngah..sayang pakngah..semoga Allah rahmati..walaupun anak pakngah sorg..tp ank sedara die ramai..semua sygkan die...bila teringat umah pt jawa..mesti teringat pakngah..selama ni pakngah yg jaga umah tu..sekarang???xde dh..sape la yg nk waris jaga umah tu..sedih nye..aku mcm terfikir je..kalo dpt posting area johor..muar..aku emsti nk duk umah tu..tp umah tu besar sgt..takut plak nk duk sorg..kalo ramai2 ok la kot..ntah la..yg aku fikir..somebody kne teruskan apa yg pakngah buat selama ni..kne ade yg ambil berat psl keluarga...jd ketua keluarga..selama ni pakngah la ketua keluarga..byk sgt la jasa pakngah yg kami akan kenang..x tersebut dh..walaupun aku x sempat nk ucap terima kasih..tp aku sgt2 berterima kasih ngn pakngah..byk sgt tlg kami..jasa pakngah aku xkn lupa..smpi bila2..semoga makngah ngn kak husna dpt terima pemergian Allahyarham..insyaAllah..(T.T)

Comments

Popular Posts