My first day of hari raya.. [suppose post this yesterday~today is second day...huhuhu..]

**sigh**


Pheww~im very tired today..damn tired but it made me happy when it comes to duit raya..well..as my past hari raya..i’ve collected about RM 243 todays..hihihii..even im a 22 years old person, still got duit raya..haha..hurmm..to be specific..this is my last raya which I can collect duit raya..uhuuuu..because my uncles n aunts said only ‘budak2 yg tgh skolah’ will receive duit raya..so??? wuuwuuuu..next year im 23rd n im no more uni students..n no more duit raya for me..waaaa…this is not fair!! Very not fair..but it is the truth..my abang when he outta the uni, he never receive duit raya from almost all my uncles n aunts..sungguh sedey laa..


Hurmm..ok..lets drop the subject…


How was my first hari raya???well..this year my family celeb the eid day in Melaka ONLY..-we were not balik kampung to Muar this year..- huh?!! Sangat pelik [bagi kami laa]~ok..the rest are the story###


Tahun ni hari raya hanya di Melaka..xde balik Muar..mumule aku mcm pelik je sbb x blk Muar..kalo ikut turn..mmg thn ni ptt nye blk Muar..Parit Jawa terchenta..tp ntah mcm mane kami xblk plk..there are several reasons for that..yg membuatkan org2 blah mak esp Pakngah naik hangen..huhu..


1. abg blk x drive..die tumpang atoi je..jimat minyak n act, kete die problem..

2. abah x berapa sihat lately..kaki abah bengkak n xleh duk lame sgt dlm kete..water retention mak ckp..hopefully abah get well soon..n for this becoming Tuesday..may it is good check up~

3. rumah nenek as usual akan sunyi beberapa jam lpas solat raye..[ni alas an x kukuh..sbb thn2 sblm ni mmg mcm ni jgk]

4. alasan yg last ni..aku pun x sure cmne nk explain tp lpas aku tau psl reasons ni..aku pun bersetuju..tp reasons ni hanya kami2 shj yg tau..n org2 blah mak esp Pakngah xtau la..xkn kami nk citer plak kn..huhu..so..bace kt bwh ni utk tau ape reason-nye..


-isu ni abah yg suarakan…ok..sblm2 ni..salunye kami akan blk Pt Jawa utk berhari raya n masak ramai2..hiruk pikukk smua dgn org2 blah mak..seramai 7 org adik-bradik ditambah ngn anak memasing2 yg sorg2 hampir mempunyai stengah dozen anak..n dua org cicit..so mereka2 ni la [kami laa] yg berhari raya sakan..ok..ni tradisi yg pak ngah teruskan lepas tok abah meninggal..n sehingga tahun lepas kami menyokong kuat tradisi ni..sekali tgk mcm sgt bagus n best..TAPI!!! bg abah…die ade pandangan die sniri..ok..let see..menurut abah..die ade terdengar ceramah kt alkuliyyah..penceramah tu ckp tntang hari raya..beliau ckp..bila dh ada institusi keluarga..ketua keluarga kne mainkan peranan..hari raya ni la yg plg sesuai utk berkumpul n rapatkan silaturrahim..msk sama2..mkn sama2..pg raya sama2..semua sama2 sekeluarga..ok..reflection utk keluarga kami..b4 ni mmg kami slalu buat semua tu..tp dalam keluarga yg besar..mcm aku dh mention sblm2 ni..tp utk keluarga kecik kami..maksudnye keluarga aku sniri=abah mak adik beradik..kami xdpt nk luangkan amsa yg plg berkualiti utk kami shj..sbb bila berkumpul ramai2 tu..mesti sibuk..ngn memasaknye la..ngn borak2 isu hape2 ntah la..so tu semua antara keluarga besar..utk hubungan ahli keluarga besar mmg sgt bagus la..tp abah mencari masa kualiti utk keluarga die..bg die..die n mak skarang dh berumur..abang dh kerja x lame lg nk kawen..aku dh besar..x lame lg nk keja..[kawen x la..haha..] maryam n my other three broz pun dh ebsar panjang..masing2 semua dh duduk jauh dr abh ngn mak..so bile ari raya baru semua dpt jumpe..duduk semeja..borak2..citer pekembangan masing2…time ni la mak abah nk ngadu sakit2 semua kt anak2…n yg plg penting..abah ckp nk latih kami semua ngn amalan ni sbg persediaan utk amse depan..abah dh piker pasal masa depan..die nk kami diterapkan ngn amalan ni utk keluarga kami.supaya nnt bila semua dh berkeluarga n bekerja..akan appreciate hr raya tu..hari utk berkumpul..bukan la bile hr raya je..tp utk hari raya ni..semua akan beri commitment lg lbh laa..ok..bila abah ckp mcm tu..aku dlm hati terus bersetuju…n aku harap2 semua adik-beradik aku pun rase mcm tu…insyaAllah..mcm tu la sket sebanyak harapan abah..byk lg sbnrnye..tp aku dh xtertulis..kui3..cume bile aku bace blk mende ni..aku akan teringat smual pesan abah la..


Ok..so..ape citer raye ni???


-maryam x balek-..huhu..semua org duk tanye..penat jgk la nk jwb..mak ngn abah la yg seedy..anak die x cukup lak raye ni..huhu..cik yam btul la..cian mak ngn abah tau..huhu.. ok sbnrnye aku lg kesian tau..sbb raye kali ni aku wat keje double..semua keje yg salu maryam wat..aku kne buat…huaaa!!!!!!penat tau..penat gile..utk hari ni je..aku x tido lg..[skarang ni kul 10.17 pm]

-sehari sblm raye…mak suh anip sembelih semua stok ayam dlm reban..tp 2 ekor berjaya selamatkn diri..hanya 11 ekor je yg berjaya dikawahkan..haha..jd rendang dh..

-buat rendang ayam kampung..ngn rendang campur..[daging+peparu+hati=lembu]..best giler..my fevret tp x sempat nk mkn puas2 lg..xde selera bile dh penat.huhu..

-bakar lemang jugak..atuk teringin..salu order je kt nek sah..tp tahun ni..layan je la.huhu..lemang best.nenek pndai taruk abhan..yummy2!!

-pagi raya..bgn awl pg..buat kuah kacang, lodeh ngn serunding kelapa..waa..mate sembap x cukup tdo..ok..tgh bz msk2..bebudak betuah ni menjerit baju melayu semua x iron lg..termasuk la abg aku ngn abah..cess..betuah btul la mamat2 kt umah aku ni..salu keje kak yam diorg la tu..tp lupe lak thn ni kak yam xde..haha..so kuah kacang lodeng semua mak take over..aku nk kne iron 5 pasang baju melayu dlm mase setengah jam sblm diorg terlambat gi semayang raye..waaa…mmg aku kne buli thn ni..aku iron ala kadar je..haha..nasib baik kilang buat baju diorg tu dh siap iron..so aku sambung je la mane2 yg kedut2 tu..haha..so mase diorg gi solat raye..aku packing2 la mknn semua tu nk bwk umah nenek..kire aku bz gile la pg td..haha..abes je packing..aku plak mandi sunat hari raya..n siap2..diorg blk solat..amek gmbor kejap..nnt nk send kt kak yam..kasi jeles sket..haha..pastu br la gi umah atuk..n d rest are history =) [mls nk tulis dh..]


Ape berlaku hr ni??


-ptg td org2 blah mak dtg raye..rombongan dr Muar..thanks to them for visiting us n giving me duit raye..=P

-mlm plak pak long dtg..he n family..n atuk n nenek also..aku dh penat..kepala dh sakit tp tahan lg..org dtg beraya..tetamu bw rezeki..so kne layan sebaik mungkin..wajib!!!

-ok..xde mende dh kot..pnat dh..maybe aku post mende ni bukan 1 hari raya tp aku tulis ni 1 hr raya la sbb act, paklong ade kt depan..aku dlm bilik ni..x larat la nk duk luar..[aku x rapat sgt ngn family ni..] so pas sediakan air semua..aku memerap la..n no internet conn in here..umah aku x pakai wireless..cable kt depan je ade..so this is it..im off<<

Comments

Popular Posts