come hell or high water..u must face it..life must go on!!!

m i really ruined my life????? (T_T)..a very big thing happened in my life yesterday..a very big sad thing..sedey sgt2..xtau cmne nk describe feeling ni selain drpd sedey ngn malu..rase mcm bodo pun ade gak..tp xdela bodo mane aku rase sbb menda ni mcm normal je org buat..tp bile smpi kt aku..menda ni terus jd abnormal smpi bleh hancuskn idop aku..huaaa..huaaa!!!!!!nak nanges bile pikir2 balek..malu ngn diri sniri..malu ngn org len..malu ngn Dia yang Maha Melihat lg Maha Berkuasa..yup..tu kesalahan aku yg Allah byr cash je kt dunia nih..sbb tu kesalahan ngn manusia..yup..mmg aku bersalah..dosa ngn Allah..boleh mintak ampun..bertaubat..dosa ngn manusia mmg Allah xkn ampunkan kalo kite x mintak maaf sniri ngn manusia tu..hurmm..smlm aku dh berlaku x jujur..mmg mcm Dr Hasimah ckp..terlebih baik..terlebih tolong...ish..maiyah2..cmne la ko bleh xterfikir yg perbuatan ko tu mmg x jujur..okay..mcm ni..citer sebenar2 nye..huaaaaa!!!!!!sedey2..pg smlm aku ade kelas biotek..mase br smp kat kelas..aku dpt msj..ade member ni bg..die mintak tlg sain attendance ngn tlg wat kn kuiz die nnt..die bgtau tajuk siap2..vaccination..then aku mumule mcm xnk je tlg tp bile bace lg msj die..de ckp die kne g kuiz fisio kt kelas ganti waktu tu..so die xleh la nk g klas biotek pg tu..n kalo aku x tlg die pg tu..kirenye dh masuk 3 kali die xdtg n name die pun blh di-bar dr amek final exam..final exam tu..so aku dgn rase penuh baik hati (walopun agak keberatan sket..) terus setuju..lepas tanye pandangan member sblh aku time tu..mase tu xpnah terfikir plak yg ape aku akn buat nnt melanggar etika ke..dosa pahala ke..akhlak ke..sahsiah ke..yg aku fikir time tu..kalo aku x tlg..nnt die masalah ngn final exam nnt..(mmg otak aku ni dh dioriented ngn exam agaknye..EXAM3!!!..ape2 pun exam dulu..huh...) so mase kuiz tu (kuiz ke cmtu??????) aku pun buatkn la jwpn utk member ni..kt kertas laen..aku wat cincai2 je..mmg berdebar gile time tu..cuak nk mati je rase..huaaa!!!!mumule mcm ok..tp last2 kantoi..cmne blh kantoi??
-malas nk citer-
yg penting semua ni Allah dh tentukan..yg aku akan dibayar cash time tu...so terkantoila aku..mmg mase tu rase dunia ni dh terbalik je ms dikantoikan tu..seram sejuk...tangan aku dh menggeletar je..mmg sape tgk muka aku time tu..cuak gile..time aku rase mcm bodo sgt..baru aku perasan ape yg aku buat tu sgt serius..melanggar etika..x jujur..etc..etc.. manusia..dh terhantuk baru nk tengadah..aku la tu!!!!!!!!
-menyampah-
mase dr jajadi pggl suh mengaku..rase mcm nk nanges..malu gile nk mengaku..tp last2 bile die ugut nk denda satu kelas..baru la aku mengaku..yela...xkn la sbb aku tp bdk satu kelas yg x berdosa ni nk kne tanggung..mmg dr jajadi saje buat cmtu supaya aku mengaku..sedey tau mase tu..malu semua ade..mase die amek nm aku..die kate nk bg kat dekan..aiseh..jd kes dekan plak..pastu die siap tayang slide RI yg tunjuk gred2 final..sape yg buat salah (kecurangan akademik) boleh di beri gred F..mmg aku nk nanges time tu..tp aku maintain lg..malu la nnt ngn bdk2 ni..dh la malu sbb wat keje bodo tu..pastu malu la kalo nanges..depan mak aku pun aku x nanges..ish..pastu aku ngn member bersalah ni..terus plan nk jumpe dr jajadi..nk mintak maaf n dapatkan keterangan..sama ada nk kne jumpe dekan ke apeke..tp x dpt jumpe..sbb die xde kt ofis..kami plan nk jumpe isnin sbb member aku ni x hntr lg tesis die..pastu muka die pun mcm tapai basi..(muka aku lg la kot..) tp hati aku mase tu x tenteram lngsg..dh la ptg tu ade macroteaching..ilang terus nervous macro aku disbbkan menda nih..elok sblm aku start macro tu..member bersalah aku ni mesej..die ckp ade member die jmpe dr jajadi psl tesis..n ade tanye diorg psl member aku ni..dgn reaksi yg agak santai..so die buat kesimpulan menda ni x serius mane la..sbb Dr tu mcm rilek je..hurmm..mase tu aku mcm ade semangat baru sket..rase lega la sket walopun berita tu ntah ye ntah tidak..nway..thanks to him for the message...sbb ngn adenye msj tu..aku rase lega n bersemangat nk macro..mase tu aku dh lupe kejap poblem ni..abes je macro aku terus kuar kelas..(ops lupe..mase tgh hari tu..member bersalah ni call ckp nk ajak jumpe Dr ptg tu..sbb kalo tunggu 2 hari...die kesian kt aku..hati mesti x tenang nk wat tesis..tq again..)--then ptg tu mase jmp Dr jajadi..die mcm xnk dgr sgt keterangan member aku nih..die ckp dh gtau dekan..n dekan kate nk bg gred F kt kami..kire nk failkan final exam kami nnt la..huuuuu..mase tu aku rase cuak tp xla secuak pg tu..aku pun xtau cmne..tp Dr jajadi suh kami jumpe dekan ngn KJ..setelkan psl ni sbb die kate die xleh wat keputusan ape2..(nasib baik die xleh wat keputusan ape2...wuuuuuu~) mase g ofis dekan..beliau xde..n kami g ofis KJ..Dr Hasimah yg dihormati..(thanks very much to her)..mmg nk tunggu die tu..lame gile sbb ni time2 bdk hntr tesis..tunggu punye tunggu last2 smpi pun turn kami..mase jumpe die..by la nasihat yg dia bagi..n aku rase mcm bersalah sgt time tu..sedey pun ade..mmg sedey gile la..sbb die ckp die knal aku cmne..n die xpaham apsal aku blh wat cmni..aku pun xpaham ngn aku sniri..kalo nk tlg kwn tu berpada-pada la cik maiyah..ntah la..serius..mase tu aku mcm x ingt je menda tu dosa kalo buat..aku rase cuak je time tu..huk3..suke sgt ngn nasihat Dr Hasimah..die mmg sgt baik..die x marah kami pun..even dh pukul 5lbh time tu..die xde pun tunjuk rase penat ke..letih ke..naik hangen ke..die mmg nasihat kami elok2..n aku janji ngn diri snri..ni last time aku wat keje bodo..aku pun dh janji ngn Allah..aku xnk wat mende cmni lg..insyaAllah..hurmm..die nasihat la..yg perbuatan kami ni melanggar etika..die suh kami reflect..kalo nk mengajar nnt..ape perasaan kami kalo student wat cmni..n die jgk nasihatkan kami..nnt biledh jd ckgu..kalo ade murid bermasalah..jgn terus hukum..kne siasat dulu background bdk tu...kenapa dia wat salah..kdg2 bdk tu terpaksa..kdg2 sbb ade mslh poblem..kdg2 die kne ugut..mcm2 la..so die kate nnt bile nk bg punishment kt bdk..kne fikirkan sesuatu yg akan memberi manfaat kt bdk tu..jgn la sekadar nk hukum bdk tp menda tu x bg ape2 kebaikan pun..nnt bdk tu x insaf ngn ikhlas..huhu.. cmtu la lbh kurang..mase die ckp2 tu..titibe aku rase sebak plak..mmg la rase menyesal gile time tu ngn perbuatan bodo aku tu tp yg plg aku rase nk nanges bile titibe teringat mak ngn abah..kalo dieorg tau ape yg aku buat ni..mesti diorg frust gile ngn aku..x sangka anak yg diorg didik jd cmni..no!!!ni bkn alah didikan mak ngn abah..diorg dh bg cukup didikan kat aku..dh hntr aku g skolah agama..dh mcm2 diorg buat..tp bila jd cmni..mmg aku yg salah..sbb aku bodo nk bezakan yg betul ngn yg salah..sebab ape??sbb dh biasa buat salah sampai dh terase banda tu salah..btul kan???even ni mmg first time aku buat menda cmni..n terkantoi plak tu.. tp disbbkn ramai member buat cmni..aku mcm rase menda ni normal..x serius..hurmmm..tu la cik maiyah..jgn cepat terpengaruh..kena tetap pendirian..n yg plg penting..buat baik berpada2..buat jahat jgn sekali!!!
-so..ape yg aku arse sekarang???-
rase malu sgt2..
rase mcm nk abes cepat je upsi..(malu ngn semua org..)
rase mcm xnk gi semua kelas dh especially kelas biotech ngn TSE..
rase cuak nk gi kelas takut2 lecturer lain tau..malu la aku..
-semua sbb malu-
ooo..aku lupe..nk gtau ape punishment yg aku kne..kami kne buat presentation utk rivison plant biotech..next week..huuuu..dh la malu..xtau nk present cmne plak tu..dh la tu kelas bdk pandai2..malu aku..huhu..hurmm..xpe la..asalkan mende ni xde effect final exam aku..alhamdulillah..semua ni kuasa Allah..maybe Dia nk aku insaf..sedar sket..n ni pun satu kifarah dosa2 aku..huuuuuu..mmg aku x sangka..slm hidup aku..akan lalui menda yg memalukan mcm ni..malu gile..lawak plak..tp ape2 pun..mmg aku bersyukur la ngn ape yg Allah bg kt aku ni..1 sebab menda ni dh setel dan xmelibatkan masa depan aku kt upsi..huhu..insyaAllah..mmg aku dpt malu..tp xpe.bila aku malu mcm ni..aku akan lbh rase rendah diri..mane la tau selama ni aku ade berlagak ngn org ke..aku ade memalukan org ke..kali ni Allah nk aku rase malu..tunduk semula ke Bumi nya..huk3..nasib baik jgk la dh nk abes upsi..nk kuar dh..lantak la..huhu..maiyah2..ape la ko ni..semua yg berlaku ade hikmahnya..so au kne cari ape la hikmahnye..huuu..aku baru dpt satu..menda ni mmg mengajar aku bersabar..mmg tu yg plg utama la..n lg satu..aku br tau ape rahsia diri aku..haha..slame ni aku ingat kalo aku super tension..aku suke blogging..rupenye x..mase menda ni br jadik..aku tensen sgt..sedey gile2..qilah ajak aku g mkn aiskrim..mkn coklat..nk ilangkan tensen..tp aku mmg xlalu nk wat semua tu..mase tu aku rase nk nanges puas2..nk tdo..mase balik umah..nasib nik xde kt bilik..ape lg..banjir la..huhu..bengkak mate aku..huhu..tp lepas setengah banjir..rase mcm lega gile..bukan tdo sgt..hurm..so aku dh tau jwpnnye..kalo aku rase sedey sgt..aku kne nanges..baru la lega sket..kui3..selama ni aku suke tahan hati aku..xnk nanges..patutla rase mcm nk pecah je hati aku..huhu..ntah la..aku pun xtau kenapa titibe aku leleh sket..snang sgt nk nanges..yela..sbb ni kire menda yg sgt besar dlm hidup aku..aku xpnah rase malu mcm ni..rase bersalah mcm ni..(rase sedey yg lg teruk pnah la kot..)..bile fikir smula..aku malu je rase..sbb mase tgh nk setelkan semua2 ni..aku leleh sket depan qilah..segan arr..tp lg segan sbb aku leleh mase depan kwn bersalah aku ngn ade sorg lg member aku..huk3..rase2 aku..sejak aku kt upsi..ni la first time aku leleh depan org..malunyeeee!!!!!!!!!!!hua..malu je bila fikir smula..aku dh tahan dh tp xleh la..die leleh sniri...bukan aku sengaja..kalo aku bleh tahan..xdenye aku nk leleh depan diorg lg2 depan bdk laki..abes la ego aku..cess!!! huhu..harap2 diorg x gelakkan..x ejek aku pasni..n yg plg penting..x bgtau org laen..huk3..
-ni post utk kenang2an..nnt bibile aku teringat menda ni..aku bace smula citer ni..mmg d pengajaran utk aku..bak kata Dr hasimah..smpi bila2 aku akn ingat menda ni..huk2..x sangka kt upsi aku bleh wat jenayah..kalo kt secndary dulu slalu je..tp aku rilek je..hihi..skang dh x otai la..aku kn dh berubah..ngeeeeeeeee..ape2 je la maiyah oit.. off<<

Comments

Popular Posts