cerita kedai kopi pekat lagi pahit

pekena secawan kopi tanpa gula mlm2 camni..best woo..huhu..ok! mari bercerita..tp ni bukan la kisah teladan di bulan Ramadhan..cuma saje nk citer kat sini tapi xdela aku nak sebut nama org yg berkenaan..cuma saje2 nk bg refleksi kpd kehidupan zaman sekarang yg serba bahaya dan penuh fitnah..hoho..patutlah org kata wanita ni fitnah plg besar..erkk..btul ke ayat aku tu..tp pusing2 cmtu la lbh kurang maksudnya..ok..menda yg aku bakal cerita ni hampir sama je.. bg dua org kawan aku..cuma yg berbeza..ialah situasi je..kesian diorg..dan kebetulan pulak, diorg ni ceritakan kat aku pada hari yg sama plak tu..ceh bunyik mcm nk kuar aura petanda2 karut plak.. haha..

cerita pasal kwn yg 1 ni..dia ni kene gi skolah jauh dr ruah dia..n jalan nk gi skolah dia tu sgt lah mencabar minda pemandu yg baru dpt lesen mcm dia ni..so bila dh puas merayu kt jabatan nk pindah skolah..mmg xde layan lah..sbb ckgu baru kn..lgpun alasan pun mcm x kukuh sbb x mahir nk memandu..so solution yg ckgu2 skolah dia bg ialah menumpang sorg ckgu lelaki ni yg kebetulan duduk berhampiran je ngn rumah dia..maka bermulalah kisah penumpang kereta suami org.. dipendekan cerita suatu hari ckgu laki ni pggl kwn aku..bgtau yg dia hari2 bergaduh ngn isteri dia..sbb isteri dia syak bukan2..(padahal mmg suami dia ni menggatal gak kt kwn aku..kira kalo kwn aku tepuk tangan..mmg berbunyiklah!) caitt..xkn la kwn aku ni buta sgt..elok2 muda lg xkn la nk ngn org laki yg umur nk masuk baya2 ayah kita je kn..hisy..goli den! so mmg tension la kwn aku ni.. nasib baik la mendapat sokongan kwn2 n keluarga yg x putus2 memberi motivasi utk membeli kereta dan memahirkan diri memandu jauh2 tu..huhuuhhuuu..


cerita yg kedua ni lg sadis..sbb berlaku kat kwn aku yg agak rapat ngn aku..kira aku dh knal sgt la hati budi dia..wuwuwuwuuu..skali jd masalah ni kt dia mmg la aku sedih skali sbb blom setel lg problem dia ni..kalo kwn yg 1 tu kira dh lega sbb dh setel..isk..alkisah cerita yg kedua ni.. pasal salah faham gak la antara suami isteri la..dan kwn aku ni jadi 'punca' depa bergaduh plak.. aiyoo.. masalah nye kecik jugak kot cuma maybe disebabkan perbezaan gaya hidup dan generasi.. maka blh berlaku salah faham..ok camni..isteri ckgu laki tu..ingat kwn aku ni ade affair ngn laki dia.. sbb kwn aku ni bls2 msj ngn ckgu laki ni..ok maybe kwn aku ni dh terbiasa ngn life ms belajar dulu.. msj2 sms ni biasa la kot..aku xpnh dgr plak ade kwn2 aku gaduh2 ngn couple diorg sbb bls2 msj ngn kwn kuliah lg2 kalo psl hal2 kerje ni..lain la kalo msj2 psl jiwang2 karat frum oxide ke kn..huhu..agaknye golongan org2 dh berumur sket ni mmg sensitip ek..seram plak..mmg xpayah la nk melibatkan diri ngn golongan2 separa veteren dan veteren sepenuhnya ni..bg kita diorg ni mcm ayah2 kita je..skali depa mengenyam..naya je..haha..so setakat ni harap2 kwn aku dpt setelkan mslh dia tu..aku dh bg cdgn n pndgn kt dia..harap2 dpt discuss elok2 ngn isteri ckgu tu.. aku siap suh kwn aku tipu sket (kalo terdesak sgt la) suh ckp yg dia pun dh nk berlaki dh..xde mana nk kt laki org.. skali pikir blk ..dh mcm gaya alasan basi dlm drama la plak..ape2 je la..yg penting kwn aku selamat..so last but not least..ckgu2 laki ni walopun dh berbini..kene hati2 gak..boleh tahan mengenyam tak sedar diri gak..eh bukan semua la..sket2 je yg tak leh harap tu.. tu la..sbb nila setitik..rosak susu sebelanga..sekian saje..

nilai moral: perlu berhati2 dlm pergaulan..supaya tak menimbulkan fitnah dan syak wasangka.. patutlah mmg dr dulu Islam dh bataskan pergaulan lelaki dan perempuan bukan mahram kpd beberapa syarat2 tertentu shj..hurmm..ape yg berlaku dlm hidup kita sbnrnye pengajaran utk diri sniri dan org lain..so jgn buat bodo je ngn mslh kwn..sama2 bantu selesaikan dan sama2 amek iktibar ;))

Comments

Popular Posts