corat coret puasa

cerita-ceriti bulan pose..ceh..macam ade citer best jek..saje je nk tulis...org len sibuk tulis psl citer buka pose diorg..aku nk tulis gak la..hehe..

hari ni da masuk 3 Ramadhan..esok 4 Ramadhan la kan..so sepanjang 3 hari bulan Ramadhan nih..aku rase mcm seronok jek..(haha jgn tanye nape la..)..cuma sbg org yg plg 'bertenaga sepanjang hari' aku kene la berhempas pulas memasak dan menyediakan juadah berbuka puasa..hoho.. hari pertama puasa..menu buka puasa soto + puding koktel + puding caramel (bakal menantu mak bg).. + air tebu n air teh bunga..ermm..aku rasa menu tu xde la byk sgt tp maybe table kat umah aku ni x cukup luas kot..so seme2 rezeki tu terpaksa la bersesak-sesak atas meja ngn kami2 yg juga bersesak2 nk mkn time buka..hihi nak dijadikan cerita..aku yg mulut laser ni secara x sengaja telah men-sound direct kat mak..hoho..ampun mak..mase tu ptg dh nak buka..da masuk fasa touch-up je segala mknn2..disebabkan aku letih mem-prepare food dr tgh hari smpi ke ptg (pg gy pasar)..

aku pun dgn emo trus ckp kat mak.."huh..persediaan nk buka bukan main lagi..bersemangat gila nk berbuka..puasa ni yg penting skali berbuka agaknye..pengisiannya tak kemana sbb dah sehari suntuk sibuk menyiapkan mknn utk buka.." hoho..kejam x ayat aku..aceli mmg aku x terpkir cmne leh ckp ngn mak cmtu..(aku ngn mak mmg kamceng gile..so kengkadang ayat aku kat mak mmg selamba direct habes..mak dh paham sgt anak dia yg laser nih..hehe..)
mak ngn bengang je trus ckp.."ni la sekali nya nak masak beria-ia sket..masa bdk2 ni balek..esok2 tggal kita 3 org (mak, abah, aku) kita mkn je la ape yg ade..xdela nak masak beria-ia.." haha..bunyik mcm xnk kalah je mak..so aku pun men-smash mak.."aah..bagus gak tu..org x kesah je nk buka ape2..oats pun boleh je..yg penting cubala isi ramadhan ni ngn mcm2 pengisian..bukan sibuk isi perut masa buka"..hoho semakin genting masa nih..mak trus balas servis.."memang la banyak pengisisan...24jam mengadap laptop..internet 24 jam.." hahaha..mak mula memerli aku la tu..hehheheh..aku pun sbg mengakhiri perbualan trus jawab "ala..internet 24 jam tu byk manfaatnye..org surf internet..cari artikel2 pasal Ramadhan..baca n hayati..mmg byk pengisisan leh amek kat internet..bukan kt TV je.."

haha..mcm tu la kisah drama sebabak aku ngn mak aku masa 1 Ramadhan..hampeh x aku ni? mesti ade yg salah faham aku ni anak yg kurang sopan..hoho..aceli bukan la kurang sopan..antara adik beradik aku, aku la yg paling laser..ape aku rase aku cakap jek..xde selindung2...so adik beradik aku salu ckp aku ngn mak salu gaduh..haha bukan gaduh mcm tarik2 rambut tu..gaduh2 mulut je..ade2 je menda yg mak ckp aku nk argue..hoho..mmg aman damai la mak kalo aku xde kat umah..sbb kwn gaduh dia ilang..haha..

haih..aku mengarut ape daa..okes..nk citer lg..masuk hari ke-2 pose..menu buka : nasi minyak + kurma kambing + roti jala..hohoho..aku sengih2 je bila mak ckp nk msk tu..haha..konon2 nak gelakkan mak la..kate xnk masak dah mknn beria-ia ni..nk masak sempoi2 jek.. haha..tp disebabkan aku yg gy bli daging kambing kat Mydin aritu..so aku pun titiba trus jd geng mak utk masak mknn berbuka hari tu..hihi..mmg la..kalo dah jd mak nnt baru paham kot cmne hati mak..x sampai hati nk bg suami + anak mkn sempoi2 je..hoho.. kalo aku?! haha..kalo aku la..ikut suka hati jela nk mkn ape..dulu masa kat UPSI..aku buka mmg sempoi abes..kadang2 tu ngn maggi goreng..biskut ngn milo pun ade...haha tp tu gaya single-mingle nye buka la..kalo kat umah ni cmtu..ade yg mak ngn abah aku nanges dpt anak cmni..hihi..

so utk berbuka hari ke-3..semakin simple..(aku suka sangat!haha) masak 'mihun goreng-vege overdose'.. segala jenis sayur mayur aku campak dlm mihun goreng td..mmg yummilicious laa..haha n adik2 aku pun suka..sbb ade penambahan nugget n french fries..bdk2 ni mmg xreti buka satu jenis mknn jek..

so esok masuk hari ke-empat berpuasa dan yang sebenar-benarnya bg aku..hihi..hope aku boleh menjalankan ibadah puasa dengan sebaik mungkin..insyaAllah.. Slamat Beramal! ^_~

Comments

Popular Posts