padahnya cinta tak beragak

huhu..agak2 mcm melampau x tajuk nih..(maaf la kalo bhs kasar sket..entry ni sekadar refleksi kpd ragam sesetengah kisah percintaan zaman skarang..ceh..) tp rasenye sesuai kot ngn ape yg aku nk tulis ni..kisahnya bermula bila ada somebody ni frust menonggeng bila break ngn pasangannya.. walaupun dah ditinggalkan oleh ex-pasangannya pun (kehadiran org ke-3!) dia blh still sayang dan x boleh lupakan bekas pasangannya tu..haih..mmg sgt kronik..dah penat pihak lain nasihat +++

so ape yg aku nk komen sesangat tp x tesampai kat tuan punya badan ialah.. mungkin secara tak sedar..nilah yang dikatakan cintakan manusia lbh daripada kamu cintakan Allah.. aku bukan fokus kat subjek kpd cerita ni shj..tp lbh kpd meng-komen terhadap kerenah kisah cinta zaman skarang..berbalik kpd ayat kuning diatas..yang lbh kurang maksudnya camnila....bila tgh cinta tu, x beringat.. telampau taksub ngn cinta manusia yg ntah ape jaminannya.. bukan la nk kata cinta manusia ni xde jaminan langsung..yela..bg yg halal..cinta ni mmg pentingla..sbb fitrah manusia nk bercinta dan dicintai..cuma tula..zaman skarang ni ssh nk ckp..bak kate org..ko pandai la ckp..cuba kena kat batang idung sniri..baru kau tau..

hrmmm..mmg la ckp snang..sbb bila kita ckp..semua tu hanya teori..x semudah bila dipraktikkan..tp mmg tulah dugaannya.. so ape yg blh buat kat member ni???..
dh bermacam2 nasihat n cadangan diberikan..biasenye org kate bila nk lupakan ex-pasangan..buat2 la bz..lama2 nnt blh lupa..wat mcm2 aktiviti supaya lbh rilek n enjoy...byk bergaul ngn kwn2..(hah! yg ni aku plg menyampah..ooo..bila tgh bercinta sakan..kemain lg ngn pakwe ko..kira dunia ni x penting dh..pakwe ko jela yg plg penting...bila dh kene tggal..br nk kembali pada kawan!)(skali lg merujuk kpd ragam kisah cinta masyarakat kita..)..dan byk lg la cdgn biase2 yg org salu bg..dan semua tu TAK JALAN! member ni still xleh lupa ex-pasangan dia..

kadang2 manusia ni lupa..ermm..maybe bukan la kot..cuma hati tu keras..xnk menerima hakikat yang apa yg terjadi tu sbnrnye mungkin adalah akibat dari perbuatan mereka sendiri yang mungkin telah melebihi dari batasan yang digariskan oleh penciptaNya...dan bila dh sangat2 buntu..barulah terfikir nk tanye..ape amalan2 yg boleh membantu melupakan kisah sedih tersebut..hah..! komen aku snang je..kembali kpd Tuhan yg menciptakan kamu! Tuhan yg menjadikan perasaan cinta (yg bukan utk digunakan sblm tiba masanya)..dan kita ni muslim..sentaja kita yg plg ampuh..DOA + kita diajarkan pelbagai jenis solat sunat yg boleh kita buat..untuk dapatkan jiwa yg tenang..yg rasional..yg blh bezakan baik buruk perasaan..yg boleh mencari hikmah disebalik ape yg berlaku.. ape2 pun..terpulangla kpd empunya diri kn..org lain hanya boleh bg komen..diri sniri la yg menilai..

so bila aku pkr2 smula..manusia ni slalunya dah terhantuk baru nk tengadah..betul x? dan sekali lg aku nk ingtkan kpd diri sniri dan buat mereka yg lupa..dan buat mereka yg blom bercinta dan masih mencari-cinta yg khabarnya indah2 belaka..
Jangan sesekali sayangkan manusia lbh dari kita sayangkan Allah..sbb bila kita hilang kasih sayang manusia tu..kasih Allah ttp melimpah-ruah utk hamba-Nya yg sentiasa mengingatiNya..
dan sekali lg org akan kata..ckp snang la..mmg ckp snang..nk buat susah..tp nk xnk kena la try jgk..kena buat jgk yg susah ni..sbb ape? kamu tu berdiri di bumi sape? berjalan di bumi sape? diri kamu sndiri tu hanya pinjaman je! xde dlm alam semesta ni yg hak milik kekal..so beringatlah buat yg masih blom melalui saat2 getir peritnya terputus cinta manusia yg takde jaminan nih..

hoho..emo sungguh post kali ni..aceli, aku geram gila..sbb pe? sbb aku dah muak ngan ragam percintaan ntah pape zaman skarang ni..so x salah kalo aku sembur ape yg aku rasekn..huhu...dan doa aku..berbalik kpd sbb asal aku menulis pasal menda ni..semoga member ni dpt lupakan ex-pasangannya..(korg pun amin kan jela doa aku ni..)..so..smg bermanfaat...^_~

Comments

DH said…
Aku rasa time ni lar ego tu penting..
Gunakan ego utk bantu kita lupakan dia..

Aku pernah terbaca ayat n kat sumwer..
"Klu kita cintakan seseorang belum tentu lagi dia akan membalas cinta kita sama seperti kita mencintainya..Tapi klu kita mmencintai DIA..DIA akam pasti membalas cinta hambanya."
maiyah said…
aku pun rase cmtu DH..time ni la ego sgt membantu..tp kdg2 cinta membuatkan org buta..hilang ego sampaikan menjatuhkan maruah sniri..aku sgt kepantangan btul! huhu

Popular Posts