-pulang beraya-

hihi..skarang ni aku da slamat sampai kt rumah..[alor gajah]..yeyeaah!!!smlm naik MARA liner..hrmm..mmg la penduduk Malaysia ni semakin ramai..populasi manusia menigkat mcm cendawan..ngn rakyat mesia je dh berjuta2..tambah plak outsider yg melambak2 mcm dh xcukup tanah kt negara memasing tu..ish..aku mmg cukup pantang kalo nmpk puak2 diorg tu bersepah-sepah kt public area..bukan ape..diorg tu kalo buat perangai bagus2..aku xheran la..tp bile diorg ni dh ramai sgt..die buat tmpt ni mcm tmpt die plak..sakit btul mate aku tgk..so smlm first time aku rase mcm aman damai bile nk pulang ke kampung..salu tu aku sampia je pudu..rase mcm pening2 je..ngn indon2 yg ntah nk gi amne tu..ngn peniaga skali indon..ish..mmg aku sakit hati je tgk..rase mcm nk amek buldozer tu..nk sodok diorg tu ramai2..pastu tanam dalam2 dlm lobang..geram je..xmalu la dtg negara org buat mcm tmpt sniri..aku pun dh x paham ngn malaysia ni..apsal bg sgt masuk ramai2..smpi rakyat sniri pun rase mcm menumpang kt tmpt org..yess..diorg mmg xtau sbb kt level diorg..mmg x campur ngn indon2 + outsider yg lelain tu..ni kalo rakyet level mcm aku ni..yg kne gi pudu kalo nk blk kampung ni???x ke mcm tensen je?? menyampah tau..aku harap kalo btul la kerajaan kita tukar sok..[mmg harap sgt..] salah satu mende yg diorg akn ubah alah..sapu semua outsider ni..limit kan puak diorg yg len masuk..xtahan tul aku ngn diorg..hisy..geram je..
******************************************************
isk..berbalek kpd citer aku td..smlm first time aku nk balek dgn hati yg tenang..aman damai..haha..smlm aku kne naik nus transit ke bukit jalil..bus yg nk ke selatan semua kne naik kt sane..mumule tu aku rase mcm xbest je..yela xbiase kn..dlm hati tu aku merungut gak la..menyusahkan je rase..takut2 kalo tertinggal bus..tp bile je sampai kt bukit jalil tu..aku rase mcm suasana tenang yg best..suasana balek kampong yg mcm hepi je..kt sane kire mcm stesen bus sementara la..pastu muka2 yg nk balek kampung semua muka rakyat mesia je..hihi..melayu..cina..india..indon xde.haha..aku xtau la kalo ade ke tp smlm xnmpk lak..dh la diorg pasang lagu raye..best2..hihi..tp kn..xtau la nnt dh dekat2 nk raye..ramai plak indon2 menyemak kt sane..huhu..
***************************************
so bile dh smpi umah..ofcoz la aku hepi..hehe..smlm buka mkn spagetti..wif bolognese..[cmne spelling??..haha..].. aku yg msk taw..haha..mmule mcm x confident je sbb dh lupe resepi..pastu Prego xde la plak..aku main cmpk2 je rempah yg patut..huhu...skali tme buka jd la plak..tp ade satu rase yg kureng..sbb xde Oregano..mak mmg x plan pun nk masak..so xbli la bhn2 nk msk..harapan ade spagetti je mmg mak simpan..huhu..so smlm aku wat cmni kuah spagetti tu:
-tumis bawang putih+bawang merah
-taruk kulit katu manis sket
-masukkn lada mesen..[tumis smpi garing..]
-masukkan daging kisar tu..[smlm guna brand Saudi sbb Ramlee dh abes la plak..]
-bila daging tu dh msk..masukkan tomato yg dh blend..+ tomato puree
-masukkan garam ngn white pepper powder--ngn black pepper powder..agak2 jgn byk sgt la..
disebabkan xde herbs..aku taruk sket rempah sup..
-masukkan garam..
-masukkan plak sayur2 yg nk bubuh..[capsicum,mushroom,celery,carrot+++]
-bila dh empuk..masukkan la air secukup nye..
-mak kate jgn buh air byk sgt..nnt mcm berkuah cair la plak..jd sup nnt..
-tp biase la..aku tekak org melayu..nk mkn spageti ngn sumthing yg kuah2 even tu adalah bolognese..haha..
-so bile mak xnmpk je..aku taruk air byk2 sket..then bila dh mendidih..masukkan cornflour yg dh dibancuh ngn air..
-then..bolognese tu kelihatan berkuah tp kuah tu pekat jek..xde la cair mcm sup..
~mase buka oser..abah puji gile..ngeh3...haha kembang gak la hati aku..walaopun dh lame x masak2 mende cmnih..kui3
..sbb kalo kt umah kt upsi..aku msk super simple la..haha..ala kadar utk kenyang perut jek..yela..aku masak sorg2..so mls la nk beria-ia..hihi..ape2 pun skarang aku dh ade kt rumah..so aku akan pastikan semua juadah berbuka aku kt rumah ni..best gile hingga menjilat sudu ngn pinggan..yummy2!![balas dendam sbb dh 23 hari aku berbuka mcm hampeh2 je..haha..]

```lalalala..jap lg aku nk masak ayam percik plak..resepi xtau lg..jap lg kne salin resepi abah..hihi..k la..smpi cni je kot..ooo..jap lg nk masukkan gmbr mase tgh tunggu bus kt bukit jalil..even camera fon aku x canggih..tp beliau berjaya gak la merakamkan suasana bkt jalil smlm..hihi..

Comments

Popular Posts