2011 mula beraksi


hehe..tak tau nak buat tajuk apa..cuti sekolah akhir tahun 2010 akan tamat dalam masa beberapa hari je lagi..semalam sbnrnya aku dh mengayat satu entry tapi semuanya berbaur rasa malas dan menggambarkan betapa tak senonohnya perangai aku sebagai seorang guru..kalau guru malas ke sekolah..jgn merungutlah kalau budak2 dua kali malas pegi sekolah! hehe...nasib baik tak jadi post entry tu sbb titiba hujan petir maka terus offline..hehe..selamat dr membuka pekung di dada..hoho..ok..ckp2 mcm ni pun sbnrnye dh kantoi pun apa isi entry yg x jd post tu..cuma xnk hipokrit..aku tak tau la kalau ada manusia yg sama kerjaya ngn aku..bila dh syok cuti lbh kurang sebulan..pastu bila nk abes cuti..dia rasa sangat berkobar2 nk ke sekolah..kalau boleh..tak yah cuti pun takpe..nk sekolah je! ade ke?? heheh..mcm xde kot..sbb seme manusia mmg sukakan benda yg seronok..berehat..bercuti..bersenang2..ok dah2..ini bukan kisah sebenar aku nk bercerita..sekian untuk bahagian entry tak senonoh..

2011 akan mula beraksi dalam beberapa hari lagi..aku selaku manusia yang suka memasang/menulis/mengarang/menyenaraikan azam mulalah merangka azam baru 2011.. tapi kali ni adalah lebih kepada kerjaya aku..heheh.. secara keseluruhannya..aku berazam utk merubah sikap aku kepada lebih sistematik, menepati masa, proaktif dan berkualiti.. aku akan mengambil beberapa org guru di sekolah aku yg dirasakan sangat berkelayakan utk aku jadikan idola kecil buat masa ni..agar aku terbentuk menjadi guru yg berkualiti..cemerlang..gemilang dan terbilang..haha..meh nk senarai ebberapa guru yg membuatkan aku berkobar2 utk berubah nih..hehe..

1. tan & teoh : sepasang suami isteri yg sistematik..semua kerja/borg/tugasan akan siap sblm due date..sgt proaktif dan sentiasa menjadi rujukan semua guru2..menunjukkan hasil kerja yg boleh dipercayai dan berkualiti..walaupun kedua2nya memegang jwtn guru data dan su pep dalaman..aku tak pernah dgr diorg merungut pasal tugasan melambak..semua tugasan dianggap small matter dan diselesaikan senyap2..ini cth bekerja yg profesional..this what i wanna be! insyaAllah..

2. kak ita : guru cemerlang yg ibarat lipas kudung...bebanan kerja yg melampau sehingga kalau ada speed trap kt dlm skolah..dialah manusia yg memanjang kena saman sbb berjalan amatlah laju dan sentiasa aktif..percaya tak percaya..kerusi beliau dibilik guru dipenuhi kotak dan buku2 pelajar..menunjukkan tak pernah duduk berlepak2 di meja sambil berborak dan berehat..semua masa senggang akan digunakan ke hulu ke hilir menyiapkan tugasan dll.. bukanlah maknanya aku nk berjalan mcm lipas kudung..maksudnya..aku akan berusaha utk melakukan terbaik utk semua bebanan kerja..walau byk cmm mana pun akan tetap cuba diselesaikan tanpa rungutan..setiap saat di sekolah tak akan dubuang sia2 tanpa menyiapkan sebarang kerja..itu rahsia utk berehat dirumah tanpa membawa kerja sekolah ke rumah! insyaAllah..

3. kak fauziah : my beloved gkmp..pentadbir plg flexible aku pnah jumpa..mmg aku salute gila2..selain keperibadian beliau yg aku kagum..sifat kepimpinan yg tegas tapi flexible..sgt boleh diterima akal oleh aku..perkara yg aku kagumi tentang beliau ialah.. tidak pernah mendiskriminasikan hak pelajar..semua pelajar berhak belajar dan mendapatkan pelajaran.. aku berazam akan mengajar bersungguh2 walaupun kelas yg aku ajar kelas paling belakang dan potensi utk lulus adalah amat kurang..namun berpegang pada amanah kpd Allah..beliau melaksanakan tugas mengajar dari hati..paling ketara..beliau tidak pernah malas utk buat eksperimen walaupun utk kelas yg plg belakang yg kompem2 xpaham eksperimen apa yg diorg buat..walopun eksperimen tu last2 jd mainan diorg..tp diorg ttp merasa utk buat eksperimen..sbb kak pau ckp..ni hak diorg nk merasa peralatan makmal semua ni..nnt dh abes sekolah..terus kerja..dh takda peluang nak masuk universiti nk guna makmal semua..sgt simple alasan beliau namun menusuk kalbu aku..maknanya aku tak boleh memilih2 kelas utk buat eksperimen!walaupun susah nk control diorg tp kena buat jugak!..aku kagum dan terharu! semoga dpt jadi guru mcm ni..insyaAllah..

4. kak nor : she is my best friend in school.. dalam diam dan tak diam..mmg aku sangat kagum dengan dia..sangat berusaha dan sangat rajin! berkorban masa buat kelas tambahan sampai demam2 asalkan dapat bg suplement kt bdk2 b4 exam.. rasanya semua jenis koleksi soalan negeri2 dan past year..pelajar2 dia akan pernah buat..latihan dan ulangkaji sangat berpukal2..memang terbaik! aku kagum ngn cara dia mengajar..sangat sitematik dan gerenti pelajar dpt result bagus..tidak malas mencari latihan utk pelajar..yg ini aku pasti akan mengikut jejak langkah beliau..insyaAllah..

ok..itu saja kot setakat ni..yg lain2 mcm biasalah..azam aku nak siapkan peka dan qnet awal! taknak buat kerja last minute dh..huhuhui..INSYAALLAH!!!

semoga azam persekolahan 2011 aku tercapai..selain dr tu..ada gak azam lain..hehe..tak banyak..satu je..

1. kumpul duit setiap bulan semaksima mungkin..duit tu nk guna utk bwk 1 family aku ke terengganu utk konvo anip..plus bercuti dan melawat keluarga nek lang kt kuala terengganu..ni hajat abah dr dulu asik sebut2..harap2 terlaksana..insyaAllah..

2. nak ke sabah/sarawak ngn ainil..tahun depan..insyaAllah..

tu je..sekian :)

Comments

Anonymous said…
insyaAllah maiyah..diharap semua azam awak tuk tahun depan akan terlaksana dengan baiknya

Popular Posts