-bau-

bau..tak kesah lah bau wangi ke..bau busuk ke..bau hangit ke..apa2 bau pun..semuanya boleh membuatkan kita mengimbas semula memori kita kn?

dah lama aku perasan pasal bau ni..agaknya org lain pun camtu kot cuma topik ni tak penah jd isu sepanjang aku suka berbual selama ni..termasuklah ngn mak aku sendiri..tak tau nk citer ngn sapa sbb bila start ckp psl bau..aku ada bermacam-macam contoh..dan sesungguhnya memori aku bukan sama dgn org lain..jadi org tak kan rasa apa2..kecuali aku mempunyai kembar siam..ok sudah..

aku perasan..(maksud disini sedar..bukan ditimpa perasaan ye)..ada beberapa bau yg boleh mengimbas memori aku..bila terbau saja..adrenalin aku akan mengalir ke seluruh badan..mcm kena kejutan elektrik yg berkuasa rendah..dan terus terasa seperti berada di zaman lampau.. cewwah..dasyat gila..xpe saksikan lah bagaimana aku mempunyai kuasa yg sama mcm kiteretsu dan kawan2nya..haha..


bau 1: bau rumput baru lepas kena potong.

ini ialah bau semulajadi kegemaran nombor satu aku! bau yg sangat segar dan mampu menenangkan fikiran aku yg sedikir berkecamuk..bila aku terbau rumput yg baru sudah potong je..terus aku terasa mcm berada kat parit jawa..(kampung halaman di johor dimana tempat aku membesar sejak usia 6 tahun hingga 11 tahun).. terbayang pakcik kamal si tukang potong rumput yg selalu tok abah upah mesin rumput keliling rumah..waktu tu aku tak tau la tok abah upah sebulan sekali ke tak..tp yg aku tau..tiap kali pakcik kamal ni datang..aku mmg suka..dia mesin depan..aku tercongol kt tingkap depan..dia mesin belakang..aku tenggek kt tingkap belakang...aroma rumput segar tu mcm dh register dlm kepala otak aku..agaknya tulah bermulanya pendaftaran bau rumput segar dlm otak aku sbb sblm tu aku duk jb mana ada org potong rumput kot..jd bila bau rumput segar walau dimana aku berada..aku akan terbayang..halaman rumah tok abah yg dulu masa aku kecik aku rasakan sgt luas..ada kawasan yg tinggi rendah mcm bukit2 kecil..aku dan adik beradik yg lain akan tlg mak kaut rumput2 yg dipotong..masukkan dalam 'pongkes' utk dikumpulkan sebelum dibakar setelah semuanya kering..oh sgt nostalgia.. antara tempat2 yg selalu membuatkan aku tersenyum disebabkan bau rumput segar ni ialah.. masa aku berjalan hendak pergi ke kuliah..dicelah2 bangunan galeri upsi dan jugak tadahan selatan dan tadahan utara..kini setelah bekerja..aku suka lalu di kawasan kebun mpv sbb sini byk rumput..pagi2 bdk2 mpv akan mesin rumput! dan plg feveret sekarang ni.. berdiri tepi padang (aku parking dekat ngn padang) pagi2 buta (aku gi skolah awal woo) sbb pakcik kebun sedang mula mesin rumput di padang sekolah! mmg pagi yg sangat segar!


bau 2: bau asap bakar sampah rumput/dahan2 kering/kayu api

ini juga membuatkan aku teringat rumah parit jawa..rasanya mungkin sbb disinilah aku menegnal kehidupan..ecewah..jadi kebanyakan bau-bauan didaftarkan dalam kepala minda aku sejak aku menetap di parit jawa..ye begitulah rasanya..maka setiap kali balik parit jawa..aktiviti rasmi kami ialah menyapu laman dan membakar sampah..suasana pada waktu tu mmg sgt heaven! walaupun semua sepupu2 aku juga seronok..aku dua ratus kali ganda lg seronok dr diorg sbb akulah yg pernah menetap di rumah itu..tiba2 akan terbayang..seorang ibu bersama lima org anak kecil (waktu tu baru 5org) sedang duduk diatas bangku dibawah deretan pokok kelapa tepi parit yg menghadap jalan raya..sambil memerhati 3 org anak yg paling besar akan bergayut2 di pelepah kelapa yg masih melekat pada pokoknya..berlawan siapakah yg paling jauh berhayun mengalahkan tarzan..3org anak plg besar ini juga akan terbongkok2 dibawah kolong jambatan mencedok air parit utk menangkap anak ikan..bila air parit penuh sbb hujan..ibu akan melarang anak2 ini mendekati parit..dan anak paling sulung selaku abang akan bertindak bijak mengajar dua org adik perempuannya bermain basikal didalam lopak air berdekatan tempat bakar sampah sebelah pokok ciku..sungguh susah membesarkan anak2 yg nakal bila suami duduk berjauhan..hihi..tiba2 masuk mode poyo jek...mak aku la tu..salah sorg anak yg nakal tu aku la..abg aku ketua! haha



bau 3: deodorant warna biru muda rexona

yg ni aku akan teringatkan zaman prep masa skolah menengah dulu..dulu aku skolah asrama.. nk dijadikan cerita..dulu deodorant haram kt asrama aku..haha..kelakar x? bila maju sket..barulah dibenarkan tp hanya 2 jenis sahaja..deodorant nivea dan eversoft..dan kedua-duanya pula x sesuai ngn kulit aku..dan mungkin sbb aku dh biasa ngn rexona masa tu..jadi aku pun guna lah secara sorok2..walaupun bestfren aku KU..KU ialah ketua umum a.k.a head girl lah! setelah sekian lama aku pakai barang haram tu akhirnya terkantoi bila head girl wat spot check kt dorm aku..nasib baik dia yg geledah locker aku..maka..bermulalah aku jd penjenayah.. mula2 dia slow talk..tapi aku tetap x boleh terima kenyataan..sbb selama ni aku pakai..x pernah pun sesiapa perasan.maka..deodorant warna biru jenama rexona tu tidak menghasilkan bau harum semerbak yg bakal menimbulkan fitnah la kn?kn?kn? ye aku mmg selalu mempertikaikan peraturan asrama yg aku rasakan stupid..perlu dikaji dan jangan hanya mewarisi dengan penuh jumudnya tanpa membuat pembaharuan seiring dengan arus permodenan berlandaskan syariah..oh sudah2..ni dh mcm mengimbau kisah silam aku sbg pemberontak terhormat ni..agagagaaa..ok cukup..cuma nk bgtau..kalau aku terbau deodorant tu..aku akan teringat zaman asrama dulu..:) sekarang dh x pakai sbb dh susah nak jumpa..rexona pun dh keluarkan mcm2 perisa dah..haha..
p.s: masa zmn skolah dulu..ada jenis botol yg lg pendek tp gemuk dr gmbr kt atas..yg tu la mumula aku pakai! ni dh nmpk smart sket botol dia..



bau 4: roll-on perfume Blue for Her.

ini akan mengingatkan aku dengan zaman kuliah di matrik..sbb aku mmg pakai perfume ni masa tu.. takda pape peristiwa penting sbb selama setahun aku pergi kuliah..mmg aku selamat je pakai perfume ni..heheh..oh mungkin aku perlu nyatakan mcm mana aku boleh berminat ngn perfume ni..bermula perfume ni sbg hadiah birthday aku..hadiah daripada mak kpd roommate aku (mija) mak dia dealer avon..jd perfume ni rasanya berbotol2 dlm handbag dia yg agak besar tu..jd terus hulur 2 botol kt aku..rezeki jgn ditolak! :) maka..setiap kali mija balik seremban..mak dia pasti akan mengirimkan perfume yg sama utk aku..yes! dan ini adalah rahsia..(perfume aku sepanjang matrik ditaja oleh mak mija! haha) mmg kena percaya..sbb aku bukanlah pakai perfume sapu satu badan..maka rasanya selama setahun tu cukuplah bekalan mak mija bg tanpa putus..hehe)
p.s: (gmbr kt atas x sama ngn aku pakai..aku punye purse perfume..botol kocit yo..)

bau 5: shower cream Lux warna pink

masa kat matrik aku guna ini..jadi bila terbau saja shower cream ni..pasti teringat zaman matrik jugak..terasa mcm baru je keluar dr tandas blok yg kat luarnya tgh ada org beratur nk masuk.. hehe..percaya atau tak..aku tak pernah sekali pun beratur utk mandi! apa rahsia..aku seorang yg proaktif..mendahului masa..haha..lantaklah org nk kata perasan tahap tak ingat ke..tp kelebihan tu aku warisi sket dr gene abah..kalo warisi 100% lagi naya..haha..tenkiu abah! ;p
p.s: aku carik gmbr yg botol pink tu je xde..ade yg kembar 5 ekor ni je..jadiklah nk buat cth..haha


ok setakat ini itu saja bau2an yg boleh menyebabkan aku terimbas suasana atau lebih tepat rutin yg telah lama aku tinggalkan :)) mmg sgt indah kan kuasa bau2an.. dalam berjuta2 bauan yg kita hidu hari2 mmg kita tak boleh jangkakan apa bau2an yg akan jd kenangan dlm hidup kita kn? \(^0^)/ enjoy living!

Comments

Popular Posts