siapa kita tanpa mereka??

Ayah dan ibu
Itulah permulaan kami..
Dapatlah melihat bulan danMatahari..
Ahai...
Yang dikurniakan dari Ilahi
Ahai...
Ayah dan ibu lah
Mesti dihormati
Ayah dan ibu
Wali dan juga keramat
Pada mereka kita beri hormat
Ahai...
Bagilah tunjuk ajar dan Nasihat
Supaya hidup
Supaya hidup kita akan selamat
.
.
.
abah..mak..ayah..ibu..baba..mama..papa..daddy..mummy..puppy..amma..appa.. semua2 ni maksudnya same je.. org2 yg kita sgt2 sayang kan.. yup.. bg aku.. mak abah paling2 aku sayang skali! walopun aku bukan anak yg baik.. plus degil v_v..(eh xleh citer lebih kt sini..!) bg aku mak abah ttp menjadi pojaan hatiku..huhu.. ehh nape aku tls pasal ni plak?? jengjejeng.. eh bukan sbb wedding anniversary mak abah aku..tu dh lama celeb mase 31 march aritu >_<
.
.
yg sebenar2nye hari ni hati aku dh terusik oleh seorang jejaka.. v_v
ohh sila telan air liur dan teruskan pembacaan.. haha.. panjang ceritanya.. hari ni aku gy teman mak buat gigi palsu kat klinik Goh di tampin.. (klinik gigi fevret mak aku utk membuat + menservis 3 btg gigi palsunye..hoho) masa tu lbh kurang pukul 9 am mase masuk klinik tu.. disebabkan aku kurang menggemari bau2an di tempat2 perubatan ni..maka aku keluar saje utk tunggu dlm kereta.. ohh kedai buku sebelah klinik dh bukak..maka aku mencapai 2 majalah.. dekat 2jam jugak la aku tggu mak.. tp xpe sbb aku ralit ngn majalah baru itu ^^, .. sedang aku bace2.. aku perasan ade seorang jejaka asik ke hulu ke hilir di luar kete aku.. (bahasa kampung yg bermaksud jln berulang-alik).. bila aku pandang jejaka tersebut, beliau pandang aku semula.. sesekali dia berdiri di depan kereta aku yg bebetul parking depan kedai sports toto..huhu.. aku pun naik heran ngn jejaka tersebut sbb dia asik pandang aku.. tapi tidak mencurigakan sbb mukanya agak mulia..haha.. mana x mulianya sbb jejaka tersebut lbh kurang sebaya ngn arwah atuk aku..maybe umur dlm 70-80 an la.. bertongkat satu..bongkong 30 darjah dan jugak berbangsa cina.. kira snang citer bleh dipanggil apek la.. lpas beberapa saat aku dh x nmpk apek tersebut! ehh mane pergi apek ni??? sekelip mate je hilang.. (kadar kelajuan dia berjalan x membolehkan dia hilang sekelip mata cmtu..) aku dh start pelik mane pergi apek td sbb jalan pun slow ngn lambat2 + kaki mcm xkuat.. skali aku nmpk org2 yg sedang beli nombor ekor dlm kedai depan tu tgh pandang2 kt blah atas jln tepi kete aku.. erkkk..apek td dh jatuh tersungkur! ya Allah.. mmg sedih betul td.. mcm nk nanges pun ade gak td.. yg plg aku nk nanges boleh je org2 keliling pandang je apek tu jatuh tersungkur.. (mcm tgh bersujud..muka dia mmg jatuh terpenyek atas jln..erkk..sakitnyee).. aku nk angkat apek tu tp x kuat.. dia ckp..jatuh..jatuh..angkat2..sbb perasan aku ckp bhs melayu ngn dia.. yg aku lg geram bleh je org2 lain pandang tp xnk tlg.. padahal apek tu kn sebangsa dgn diorg.. 1malaysia ape nih??!! (sape nk jwb nih?) mmg pentingkan diri diorg tu!.. beli la ko nombor ekor byk2!!! xbwk kemana pun harta ko..esok2 seme2 ko ni masuk neraka jugak! hisy..mmg menyirap..sedang aku susah payah nk tlg apek tu bediri, mak aku kuar dr klinik.. ohh nasib baik mak dh kuar..mmg muka mak cuak gila tgk aku tgh papah tangan apek yg sedang bersujud tu..mst mak ingt anak dia dh lakukan gangsterism..hoho.. dipendekkan citer yg dh panjang gile nih.. aku ngn mak berjaya mendirikan apek tersebut dgn bantuan seorg pakcik cina yg baru saje parking motor (juga nk bli no. ekor kut).. kami terus mendudukkan apek tersebut kt tangga depan kedai no. ekor tu.. pastu dh xtau ape jd..kesian gak suh apek tu duduk situ.. kat hidung dia berdarah sket...lutut pun..wuuwuwuuwuu..kalo korg kt tempat aku kompem korg rase nk nanges td..huhu..nasib baik mak ade...so aku cover macho la sket depan mak..haha.. td aku terpikir mcm nk suh apek tu masuk kete je..tp nk bwk mane??? umah org2 tua?? tp skali tgk apek tu pakaian dia smart jek..bukan la mcm muka pengemis tepi jalan.. mesti dia ade anak2 yg jaga..cuma mungkin anak2 pegy bekerja..dan apek tu rase lonely maka nk kuar bersiar2 di pekan tampin..huhuukk.. harap2 anak apek tu cepat2 cr ayah dia..bwk la blk..jaga bebetul ayah kamu.. v_v
.
.
huhu..sampai sekarang aku teringat2 lg jejaka tua itu..sbb mase aku nk masuk kete tu..dia still pandang aku lg..mulut dia mcm terkumat-kamit agaknye nk ucap tenkiu kot.. aku ckp ngn mak nk bg atuk tu duit ntah2 lapar blom bekfes.. tp mak kate xpayah la sbb mmg tgk gaya atuk tu berpakaian mmg kemas dan bersih.. mcm ade org jaga.. cuma td je dia merayau..huhu..ntah la..sedey..
.
.
so lepas peristiwa td, aku bertekad dlm hati aku, mak ngn abah xkn melalui peristiwa mcm td..huhu..kalo dh x kuat nk berjalan.. aku xkan biarkan diorg jln sensorg sampai tersungkur mcm td.. dh tu org2 lain buat2 xtau..pandang je..2la sikap buruk org 1malaysia! suka pandang2..cakap2 blakang..bertindak xmau!...cucuk skali bijik mata baru tau..huh!
.
.
kpd kamu2 juga.. sayangi dan hargai lah ibu bapa masing2.. bila sampai masa, jaga mereka dgn penuh kasih sayang.. semoga mereka berbahagia ade anak2 mcm kita.. ohh cik maiyah dh mula emo bila citer psl ibubapa..huhuhu..okes..sekian dulu.. ingat! ibu bapa wajib kita muliakan.. seburuk mana pun ibu bapa.. derhaka kita kalau membelakangi mereka.. semoga ibu bapa kita dirahmati Allah.. dikurniakan hati dan jiwa yg bahagia..aminn.. v_v

Comments

.: a.for.ana :. said…
ish, mmg rase cian kan kalo jumpe org tue cenggitu. kalo kat kampung ley la gak caye kt org2 tue tu.ley gak kite bg sedekah ke. tapi kalo kt kl xyah la! tpu sume tu..huh!

teringat satu iklan (cenggini la lebey kurang),

ayah: kakak & adik buat ape tu?
kakak: tgh main pondok2. nanti kakak & adik makan kat sini, mak & ayah makan kat sane.
adik: nanti ayah jgn lupe pakai lampin taw!!!


* uwaaaa.....xmo jd cenggini!
penyu said…
mulianya hati mg....hehehe stuju x kalu aku kate maybe org2 area tampin+sg petai je x suke tlg menolong...????
ana: aah iklan tu pun men-siat2-kan hati.. huhu.. nnt jgn jd cenggitu ye..huhuhu

penyu: ala kt mane2 pun sama.. try mg wat2 jatuh tergolek kt tempat mg..tgk ade x sape yg tlg..haha
افيدويتي said…
The only thing i could say from this story is....

RACISM is SO YESTERDAY..hahaa..
Farah said…
Baiknye la ank omak ni...keep it up girl! We love our parents!

Popular Posts