pok..pek..pok..pek..pok..pek..

entry kali ni lebih kepada nak luahkan rasa tak puas hati terhadap seseorang..mungkin 2 org..mungkin 3 orang...mungkin lebih lagi kot...tp yg paling obvious skali ialah dgn seorang mamat ni... ok, sape sebenarnye yg ko x puas hati??? sebelum tu, aku nk tanye sket (pastu aku jwb sendiri)...apa sebenarnya tugas pembantu makmal???? sebelum2 ni, aku salu dgr dr abah, (sbb abah dulu selalu bagi dlm kursus ceramah pembantu makmal dan pembantu tadbir...abah ckp, pembantu makmal selalu dicemburui oleh pembantu tadbir..snang ckp, PT salu bengang ngn pembantu makmal la sbb diorg ckp pembantu makmal xde keje, duduk kat makmal, goyang kaki je...dulu aku rasa mcm geram gak cmtu sbb org kutuk2 pembantu makmal, adahal diorg ni la yg membantu guru2 sains sediakan bahan n alatan nk buat eksperimen...tapi!!! itu kalau awal tahun hinggalah tamat silibus...bila ckgu dah habis mengajar?silibus dah habis??? ape lagi kerja pembantu makmal??? haaa disinilah persoalannya timbul.. nak dijadikan cerita, aku ni cikgu Bio...duduk di bilik persediaan bio-fizik bersama cikgu fizik dan 2 org pembantu makmal dan fizik..asal2nya dua makmal ni hanya dikendalikan oleh sorg je pembantu makmal perempuan..berpangkat kakak la kat aku...aku namakn Kak C... sebelum Kak C ni, kami ade pembantu makmal yg bernama kak kery...kak kery ni mcm mak2 kpd kami..kerja mmg tiptop! jarang nampak dia buat kerja lain atau duduk2 tak buat kerja2 yg berkaitan dgn makmal..sesekali la nmpk dia tgk katalog, x pun menaip latihan utk ulangkaji anak dia..itupun jarang2...kalau kerja dh habis atau mmg jaranglah! sampai x blh bayangkan masa bila dia nk buat kerja lain..sbb ade je kerja makmal yg dia buat... bahan dan radas utk eksperimen mmg dia dh sedia awal2..kalo fizik tu sbb guna alatan kering, elektrik yg boleh disediakan awal, dia akan terus sediakan satu bab lebih awal dr yg cikgu tgh mengajar..kalo bio pulak, dia akan keep in track cikgu mengajar bab berapa..pastu dia yg salu ingatkan kita nk buat x ekseprimen sekian-sekian.. hebatkan?! tp malangnye, dia dah pindah sbb ikut suami dia pindah...kami mmg sedih sgt sbb kehilangan kakak yg sgt prihatin... bukan saje pasal tugas rasmi, tugas lain pun dia buat...kami cikgu2 sains tulen suka buat kelas tambahan, so dia akan masak n simpan air byk2 dlm botol n jag...supaya bdk2 blh minum masa kas nnt..baik kan?? mmg terharu... tapi bila dtg org baru, mmg susah lah nk menandingi kak kery tp kami masih terima seadanya sbb kami pun bukan perfect...mula2 asik rasa tak puas hati sbb asik bandingkan dgn kak kery tp lama2 kami boleh terima seadanya...dan kami agak selesa dgn kerja Kak C... tapi!!! tiba2 datanglah dua org pembantu makmal baru....sorg ditempatkan di bilik persediaan yg aku duduk..pembantu makmal lelaki dan berpangkat adik...aku namakan dia D...D ni baya adik aku si anip tu..lahir tahun 1990... dari mula dia masuk, aku rasa mcm dia x bape rajin..tp ingatkan tu mula2 la kn sbb baru lg dlm bidang ni..sblm ni dia kerja kat kelantan..kerja swasta..dpt jd pembantu makmal ni kira rezeki dia tu pun pnat mak dia berusaha... yg paling aku x berkenann, dia x amanah dgn kerja dia..aku x boleh bayangkan ada org sanggup buat kerja sambil lewa tp hujung bulan dpt gaji..kalo aku, dh x sedap hati nk mkn gaji tu... ok cuba bayangkan ek..ni lbh kurangla jadual dia...pagi2 datang makmal, ters duduk kt meja dia..on PC...on internet...buka facebook n radio hot.fm.. bukak kuat la sbb tu aku dgr tp aku x terganggu pun...duduk jela kt meja tu layan fb atau maybe bukan website lain...sampai dlm pukul 8lbh, dia buat air kopi/teh...layan internet lg..kadang2 dgr dia borak ngan kak C tu..ckp2 sket la pasal ape yg dia tgh tgk kt PC tu... masuk lunch time, dia gi kantin...balik kantin sambung lg kt PC...lpas kul 2pm, dia naik makmal menengah rendah, lepak kat sana ngn lg 2 pembantu makmal yg sama jugak kejenye asik ngadap handfon n tablet masing2...layan fb atau main game..si D ni akan buat kerja makmal bila cikgu fizik order barang nk buat eksperimen ata nk guna LCD...pasal nk bersihkan makmal fizik tu, xde langsung inisiatif aku tgk..tunggang langgang..at least makmal bio yg Kak C jaga tu berbela la jgk aku tgk..bersih..n whiteboard salu cuci bila hujung minggu...si D ni mmg langsung aku x paham..snang citer aku rasa dia mkn gaji buta! hah lupa nk cerita, selain dr salu duk nagdap PC, dlm kul12-1 lebih tu, dia masuk stor fizik utk tidur..kan x bermakna hidup tu??? mmg aku tension tgk bdk sorg tu..bg aku, dia dh sia2kan masa muda dia...padahal masa muda ni la nk kerja sungguh2..bukan utk org lain, utk diri sendiri jugak...bila kita kerja kuat, berdisiplin sbnrnye kita tgh membina diri kita...jati diri kita..integriti..amanah...rasa bertanggungjawab dan byk lagi..kalau kita duk malas2...hayal2..curi tulang, nnt suatu hari bila dh makin tua, kita terasa sendiri yg hidup kita ni mcm sia2...ntahla..agaknye x semua rasa cmtu... pasal hal si D ni bukan kami x pernah nk sampaikan kt gkmp sains..dah pernah...n aku rasa gkmp pun dh pernah tegur, cuma x taula secara direct ke x... xkna nk kena mengedu kt pengetua...nnt aku gak yg susah sbb kalo pengetua tau, mesti la org dlm gak yg report..sape lg kalo bukan ckgu fzk n bio ni..huuuuuuuu susah hati dibuatnye...aku mmg la x rugi ape2 kalo dia malas2 tu..cuma rimas tgk ade org makan gaji buta cmtu...ni barulah gaji buta yg sebenar2nye...kesian aku tgk..

ni ibarat mamat D tu..kalo ade cctv kt dlm bilik tu mmg bagus tp aku plak yg x selesa nnt..nk duk ganas2 dh x boleh huhuhu...
tapi mungkin dia berpegang pada quotes ni...your brain lah! lempang nak??
atau mungkin dia dilahirkan mmg mcm ni??? kesian..


dan ini semestinya alasan yg dia akan beri kalau kita pertikaikan kemalasannya...



dan ini button badge yg aku rase nak bagi kat dia pakai hari2...baru sepadan ngan sikap dia yg super-malas tu...grrrrrrrrrrrr


ok...aku bukan berniat nak cerita hal yg buruk pasal budak ni, cuma rasa tak tahan...pada aku, setiap org penat ngan kerja masing2...cuma jgn lah terlampau rileks cmtu..kalau sesekali dia malas2...ngadap PC tu boleh la diterima...tp aku xleh terima kalau sepanjang masa ngadap interenet..fb...baca novel! mcm dh xde kerja sgt...bg aku, kalau dh xde eksperimen cikgu nk buat sbb dh akhir tahun ni, xkan la xde kerja lain boleh dicari...kemas stok ke...hias makmal ke...buat la bahan bantu mengajar ke..model2 ke..carta2 ke..renew labelling ke..ganti wayar2 ke..check mentol2 yg mana terbakar ke..byk je lg boleh buat sbb dulu aku tgk akk kery tu asik la ngadap wayar...dia siap2 potong utk litar ke ape ntah..buat silinder kadbod...gunting sana gunting sini..buat hiasan..bila dh siap, mintak tolong budak tampal sbb tinggi2...ni rileks je...kerja yg kita nak buat dari hati kan lain dgn kerja yg org suruh buat...so, baik cari kerja sendiri barulah rasa senang nk buat...xkan nk suruh ckgu arah itu ini..ntahla..agaknye kalo xde ckgu2 yg duduk dlm bilik tu, lg dasyatla budak tu..ntah2 siap bentang tilam toto bantal berselimut skali agaknye.. harap2, aku x jd cmtu..pengjran utk semua ok! :)

Comments

Popular Posts