kehilangan

aku dah kehilangan salah seorang hero kat skolah.. sedey yg amat sangat.. salah sorg murid fevret aku utk kelas 5mpv telah mengotakan janjinya pada Tuhan utk kembali ke rahmatullah.. doa aku smg Allahyarham Abd Muhaimin b. Ibrahim ditempatkan dengan2 org2 yg beriman dan diredhaiNya.. insyaAllah.. T_T
-
dia meninggal kelmarin sbb motor dia bwk tu kena langgar ngn bas sekolah.. sampai sekarang aku teringat2 lg muka dia..suara dia.. masuk2 je kelas semalam mmg xleh nak mengajar..aku pandang je tempat dia yg kosong dah rase sebak gile.. kwn2 dia pun haritu sugul je semua.. (walopun sblm ni masing2 perangai mengalahkan lanun..yela dlm klas tu kn terdiri dr segala jns samseng sekolah..1st ranking utk klas plg nakal skolah).. dua masa aku tak dapat nak ajar ape.. tp awal2 lg aku dh ckp ngn bdk2 tu mintak halalkan duit gaji aku utk 2 masa tu.. diorg pun ckp xleh nak blajar sbb asik teringat kt arwah ni.. 2 masa tu titiba bdk2 ni semua jd murid paling terbaik aku pnah ada.. sgt senyap dan mendengar kata..suara pun rendah je..mcm tgh berkabung pulak diorg ni..huhu..lepas aku ckp xleh mengajar diorg seme duduk berkumpul ramai2 dekat meja guru pastu bukak cerita mcm mana arwah ni kemalangan.. mmg aku kagum ngn semangat setia kawan diorg.. lepas tau arwah meninggal tu..semua ahli kelas diorg dtg ziarah..sampaila selesai pengkebumian..termasukla pelajar india kelas tu pun dtg ziarah.. mase cerita semula pasal saat2 terakhir arwah ngn kwn2 kt skolah..mcm mana arwah tunjuk perangai pelik2 yg ofcoz lepas meninggal baru kita perasan..pljr2 pempuan seme dah nangis.. yg laki2 seme dh bergenang je mata.. ade yg meleleh pun..dah xde segan silu diorg nak menangis depan kwn2 masing2 sbb sayang betul diorg kt arwah ni.. aku yg baru dekat 2 bulan kenal arwah pun dh rase sedih apatah lg diorg ni.. ade yg nangis2 terkilan sbb hari yg arwah meninggal tu.. diorg bergaduh..tp bg aku gaduh budak2 ape la sgt..bukan smpi ke hati pun.. so cuma aku pesan kat diorg kalo arwah ade buat salah..maafkan seikhlas hati..walopun arwah xde hutang duit..tp niat la kt hati masing2 utk halalkan segala ape yg penah dikongsi..air ke..makanan ke..pemadam ke..liquid paper ke..kertas ke..pensil ke..pen ke..semua ni benda2 kecik yg kita salu x perasan tp sbnrnye tu melibatkan hak org lain.. lg skali bdk2 tu nangis.. diorg kata ape2 pun diorg halalkan utk arwah ni..sebak pulak aku tgk bdk2 ni.. sekeras2 perangai samseng diorg tu..tapi bila hilang kawan mcm ni..aku rase diorg dah macam bdk umur 5 thn je.. hati masing2 boleh lembut jek.. siap leh nangis2 depan cikgu..huhu..kira aku jela yg paling macho mase tu sbb maintain x leleh air mata walopun lg sket je nk tekuar dr mata..hmmm.. mmg aku terkejut betul ms baru dgr berita tu..terkedu xtau nk kata ape..bila kematian berlaku dekat ngn kita.. barulah kita terasa yg kematian ni bila2.. tak kira masa.. tak kira tua muda.. semoga aku sempat melunaskan urusan2 aku dgn tuhan, manusia dan agama sblm nyawa dikembalikan.. semoga berakhir dgn husnul khatimah.. amin..

Comments

DH said…
Al fatihah..
Semoga roh arwah dicucuri rahmat..
.: a.for.ana :. said…
innalillah,... kalo ana jadi form teacher kelas ana skg ni utk tahun lepas, ana pon melalui ape yg maiyah rase..

Popular Posts