hidup untuk apa?

Bace tajuk pun dah tau level mood aku camne kan? up-side-down yg tak leh nk berentikan..macam kipas angin kat kilang yang speed dia ntah bape tu..hidup..hidup..hidup..hidup utk ape?? agaknye kita dihidupkan dulu sbb kita nak ke taknak?? (ni bukan ayat x bersyukur oke..aku cuma terpikir je..) sbb bila tgk camne kehidupan aku dan org2 lain skarang nih..especially yg sama agama ngn aku..yang mengaku sama Tuhan ngan aku..oke aku malas nk ckp pasal org lain.. sbb masalah skarang ni ialah perasaan dah rase mcm tgh duk atas kapal tgh lautan yang ombak dia 20meter..cuma kapal je x terbalik lagi.. =( susahnye.. hidup utk ape maiyah????
.
.
untuk makan?? utk makan byk2 sementara ade mase bleh makan ni?? sementara nikmat makan masih ade? sementara masih ade selera nak mkn seme mknn best2 kat muka bumi ni?? utk makan ke hidup tu??....................................bukan..
.
.
abes?? utk kerja?? oooh..ko kn baru bekerja..maka hidup yang bahagia bila ko bekerja la?? hidup ni utk kerja..kerja..kerja..???--bukan!
.
.
maka..utk duit?? org kata duit tu segala2nye..kn? kumpul duit banyak2.. kumpul harta bertimbun2..nanti boleh beli dunia?? kan mmg mcm tu kehidupan zaman skarang kn??
-duit penting tp hidup bukan utk duit je...-
.
.
cinta???
-bukan-

.
.
kawan2..ahh! kawan2 kn yg membesar ngn ko sejak belajar ABC sampai la ko nak mengajar ABC skang nih.. kawan2 kan sangat bermakna dlm hidup ko kn?? maka.. dh ade kawan2 yg baik.. dh lengkap hidup ko?? hidup utk kawan? bukan jugak..

.
.
family?? hidup utk family?? kan ko kate love family more than everything..
~suppose must love God more than family aite??-yes..
n family is not the reason why i must keep living..bcz if they die..then stop live life?
.
.
arghhh..abes??hidup utk ape?? ape utk hidup?? hidup tu bila ko sedar yg ko diberi nyawa utk berhidupan kat dunia ni..utk pilih jalan ko sniri..utk cari penghujungnya?? itukah hidup??
-
-
-
iye...aku tau..sejak ayat pertama bila tanye 'hidup utk ape?'
ade suara dlm kepala aku ni ckp.."hidup utk beribadah kepada penciptaMu...sebagai tanda bersyukur dan taat kepada penciptaMu yang telah mengurniakan sebuah kehidupan..sama ada baik atau buruk kehidupan itu..semuanya telah diatur dengan perancangan yang cukup rapi..hanya kau yang perlu mencari rahsia disebalik ciptaan itu~"
-

tapi sebahagian dalam hati aku terdetik..berapa kerat umat manusia dalam dunia ni..yang bila ditanya hidup utk apa? mulut dan hati dan perbuatan dan jiwa sama serentak jawab dan lakukan yang hidup untuk beribadah kepada sang pencipta??
susahkan?? termasukla aku..ye..masalah sekarang ialah aku..
-
-
environment yang serba duniawi..kepentingan dan desakan hidup yang semuanya duniawi mmg sgt mencantas kehidupan seimbang antara duniawi dan ukhrawi..aku mengeluh utk diri sendiri..sangat susah nak maintainkan diri dalam equlibrium kan?? nak jaga keseimbangan..susah..tak payah pegy jauh2..ape lagu yang tgh menyanyi kat earphone nih? ape website2 yg aku tgh bukak skang nih.. ape to do list aku arini?? ape buku yang tgh ade bookmark skarang?? xpayah pegy jauh2 kan.. cek kat benda2 tu je dh tau level keseimbangan diri nih..susahnye hidup.. bila wat hidup gaya hentam keromo.. maknanya Allah pun bagi balasan hentam keromo la kat ko maiyah.. bila wat gaya hidup sambil lewa..maka nanti Allah pun bagi balasan sambil lewa lah kat ko maiyah.. bila wat gaya hidup aci taram..sekali ko kene taram ngan Allah nnt jgn menyesal la.. adoii.. maka kembalilah ke jalanNya.. sila wat gaya hidup seorang hamba yang ikhlas..berhati2 menjaga hakNya.. bersungguh2 menjaga suruhanNya..barulah Allah pun tak berkira-kira nak bg balasan baik kat ko maiyah.. [--.] iye..aku tau tu.. sejak skolah rendah lagi..bila abah masukkan aku skolah agama..aku dah tau ape erti dan tuntutan hidup seorang Muslim yang bertuhankan Allah.. yang menjadi isu skang ni..susahkan nak maintainkan diri supaya Allah sentiasa menjadi keutamaan.. mmg gerun kalo nak sebut yang Allah tu bukan keutamaan kebanyakan manusia (takut nak tls 'aku') skarang ni..tp hakikatnye..mcm td..try tgk ngn ape yg kita wat hari2 dh cukup nak menggambarkan level keseimbangan kita.. sedeynye..hidup sgt susah..
aku sorang ke rase cmni?? tensionnye..
sbb tu lah hidup ni kene sentiasa dlm jemaahkan? supaya dpt bergerak seiring.. sentiasa ingat mengingati..sentiasa ade yang menegur bila gaya hidup dah menyimpang.. kalo zaman Rasulullah dulu.. untungnya sahabat2 sbb ade baginda kn.. dan zaman sekarang.. ade ulama' yang mulia..
kehidupan hakiki kene cari sendiri..bukan mcm tunggu durian gugur bergolek..
kalo nak cari..bukan hanya cakap je..
kena bertindak..
mcm nak bertaubat jugak.. bukan blh cakap esok ke lusa ke jap lagi ke..
sbb mati tu bila2..kn?? [v_v]..the man who want to pray at 12 die at 11.
.
.
.
hidup sangat susah..ade laluannye tapi sangat bahaya..macam jalan raya yang licin..kena hati2 melaluinya sebab bila tergelincir..maka nahaslah jawapannya..tapi sama ada accident teruk atau x teruk.. tetap ade peluang untuk sembuh semula dan teruskan perjalanan..peluang tu ada sebelum sampai ke destinasi..
.
.
iye..hidup tu jalan yang licin!
especially when frosty kn?
bila hati dah beku..lagi sukar lah perjalanan tu..
mane nak tau hati dah beku ke x??
ade org blh rase hati semakin beku..atau separa beku..bila rase kesedihan menyelubungi jiwa..bila rase semakin jauh dgn penciptaNya..bila rase kebahagiaan tu sgt jauh utk dirasa.. ade jugak org yang xde rase mcm ni..ale2 dh frozen..beku tahap xleh cair..nauzubillah.. maka..diharap aku dikalangan yang boleh merasa bila 'winter' tu semakin menjelma..semoga boleh dielakkan..
sementara ade peluang..sila defrost hati kamu..
semoga beroleh hati yang merah membara tanpa dipalit noda2 hitam yang kelak membeku dan membutakan hati nurani..
.
.
maka..dah tau hidup utk apa?? --,
pilihlah jalan terbaik utk sampai ke destinasi..ingat..jalan sentiasa licin.. berhati2lah utk meneruskan perjalanan..jika tersalah pilih jalan..Allah membenarkan u-turn..selagi belum sampai ke destinasi.. dan berhati2lah dgn godaan duniawi yg sentiasa menjanjikan kehidupan yang serba mudah dan menyeronokkan yg sebenarnya akan lebih menyesatkan.. walaupun ade peluang utk u-turn..tp amat sukar bila dh lemas dgn nikmat duniawi yg x henti2 tu..
maka..berpeganglah pada TALI ALLAH..insyaAllah..
.
.
Bila ade post2 cmni..maknanya jiwa tgh kacau kn?? maknanya ade la tu masalah melanda hidup yg licin tu..
jgn asik mengeluh, maiyah..
Sekian buat diri yang selalu lupa dan juga kalian yang sudi bersama-sama me-muhasabah-kan diri hingga ke ayat terakhir ini.. May Allah bless what u did n what u'll do..=)

Comments

DH said…
Aku hidup untuk hidup maiyah..
Aku jer yang apa alasan aku untuk kata macamtu..
huhu..
hidup utk hidup.. penting ke hidup utk hidup tu?
erkk..at least ko tau hidup utk ape.. =)
wa-a said…
salam kak maiyah.maaf sgt2 lmbt m'balas kunjung.heh.tanx jd follower.suka ah blog akak.nanti sy ade prob pape sy refer sini eh.he he..

*out of topic*

sorry again.haih..moga k'maiyah dpt cari balik cas positif utk hidup
wa-a..tq..heheh..
insyaAllah..
suka ke? ini blog sangat xde tema..kira hentam keromo punye blog.. [rasenye sama mcm blog wa-a jgk kn..hehe] blog ni lahir bukan sbb trend menulis-blog.. seme sbb kepala dh xleh nk tahan ngn sgala tensi-mensi jd bdk bio upsi..la..la..la..
*apeda aku mengarut kt sini lak..haih..

Popular Posts