get a grip, geek!

huhu..bz gile la konon sampai skali tak skala baru sempat nk membelog.. hoho..poyo jek..amende ntah yg bz sgt cik maiyah? hurmm..mcm biase la..kalo ikutkan hati jantung limpa peparu dan segala organ2 dalaman nih..mmg malas gile nk mengomel ntahpape kt sini.. tp disebabkan ade mende nk merungut (sbb seme org dlm umah ni xnk sokong aku-menyampah) so terwujud lah entry nih.. edisi merungut..maka.. berhati2 lah..kpd sape2 yg taknak tambah dosa..sila klik pangkah kaler merah kt atas blah kanan tu..wuwuuu..
.
.
kisah benar ni berkisar life aku kt skolah la..hehe..boring btul..tp ade satu mende yg aku bengkek arini..(paling bengkek diantara segala benda yg aku bengkekkk semalam2..~bengkek tu definisi aku utk super bengang tahap luar petala~)
.
.
ok mcm biase..aku a.k.a gsst + gstt yg lain dikerah-tenaga-tanpa-rela-tapiagakrela sepanjang cuti skolah nih..maka aku ditakdirkan utk bertugas 2 minggu pertama nih..dipendekkan cerita..arini aku btul2 sakit hati sbb ade sorg ckgu ni dgn senang lenang meninggalkan satu fail berisi segala dokumen kat pejabat utk diselesaikan OLEH AKU..oke..ulang suara..OLEH AKU..oke..bunyik mcm biase je kn..menda yg dia nk suh aku buat tu sgt la x masuk akal..;
.
i. dia nak suh aku taip semula SEMUA dokumen berbentuk hardcopy dalam fail tu..(utk makluman..seme dokumen tu adalah laporan2 yg ditaip dan diprint oleh guru2 berkenaan utk dicompilekn oleh 'ckgu tersebut'
ii. dia tinggalkan keje tu bulat2 tanpa arahan jelas+direct kat aku suh aku setelkan..dan dia skarang sedang BERCUTI a.k.a BERHOLIDAY a.k.a menghabiskan masa berkualiti dan berkuantiti dgn family di KELANTAN..
iii. lagi 2hari aku nk kene bertugas baru kerja tu sampai kt aku..(aura mcm aku kene TAMBAH hari bertugas je skang ni)
.
oke..maka persoalan dan hujah aku disini (yang mak aku malas nk dgr dan taknak amek tau sbb 'ckgu tersebut' merupakan kenalan keluarga turun temurun aku a.k.a sort of bestfren nenek + atuk aku -peduli apa aku!-)
.
.
Hujah aku
kenapa la aku kene TAIP SEMULA laporan tu sebijik sejibon sedangkan patutnye dia hanya perlu kejar je seme guru2 pelapor tu b4 cuti aritu dan mintak softcopy dari diorg..kalo la aku taip semula pastu dia print pulak..bukan ke nnt akan terhasil 2 buah fail yg mcm klon sama DNA yang sebijik genetic information seme tu? gila bengong la kalo aku wat keje camtu! kalo sekadar dua tiga laporan boleh la aku pejam mata wat2 mcm org bodoh je taip semula..tp ni dh mcm sama tebal ngn majalah sekolah je.. mane aku x hangen weh..
.
.
oke.. disebabkan aku kene maintain dlm good book pengetua aku (ckgu baru kn..) mumula td pas dpt fail tu..aku duk lama gak la depan pc dlm bilik gpk hem tu..rase mcm nk cair je pc tu tgk aku.. pastu aku try sabo..try godek2 pc tu kot2 jumpa softcopy segala laporan tu leh aku copy-paste jek..ade la jumpa 1 2 laporan..bila dh kompem xde yg lain, aku ngn berat hati start nk menaip..pastu terpikir blk.. mcm serius mcm bodoh gile kalo aku taip semula..dgn nekadnye aku jumpa gpk1 ckp yg aku xnak taip menda2 tu..mula dia pelik+terkejut..pas explain nape aku xnk taip br la dia mcm paham dan BARU TERSEDAR kesengalan 'ckgu tersebut'.. dia pun try la call 'ckgu tersebut' nk tanye lebih lanjut betul ke nk suh aku taip semula dan mengikut kata gkmp yg lain2 patutnya beliau tu menganalisis laporan2 tu..BUKAN SEKADAR MENAIP SEMULA dan HANTAR ke pengetua..ohh..dah2..xpayah nk membebel lg panjang..kesimpulan, beliau x dpt dihubungi dan maklumat terkini beliau sedang bercuti di KELANTAN.
.
.
oke..maka tu jela aku nak membebel..membebel lg panjang kompem2 org len dh x paham..huhu..mesti org ingt menda remeh pun aku nk kecoh.. nope! menda ni jd x remeh sbb aku plg x suka kalo org nk mintak tlg tp mcm wat org yg nk menolong tu mcm kuli je.. ape ingat ko ke yg bayar gaji aku? blah la..dh la suh wat keje yg menggugat kesabaran aku.. mencantas tahap kerasionalan aku je....menyampah btul..bila citer kt mak..mak kate x elok ckp cmtu sbb beliau tu kn bestfren nenek + atuk aku..lantak la..bukan bestfren aku pun..ni la masalahnye kalo mengajar kt kawasan sniri ade org knal2 nih.. bila skali dia tunjuk pekung kt aku..sampai sudah aku x respect dah..huh! adoi.. skali fikir.. ssh tul bekerjasama ngn golongan2 yg x sama level nih..yela..diorg ni kn golongan veteren..pemikiran x sama.. ingt kita ni mcm anak2 plak blh dikerah2 even menda bodoh pun kita nk buat.. cess.. yg plg aku x suka.. perangai alergi komputer golongan2 veteren nih.. pantang ade menda yg kene guna IT je kompem tunjuk seploh jari kt ckgu2 baru nih..xkn la menaip pun x tau..alasan..sbb 'RAJIN' la tu.. akibatnye..bertimbun2 la menda nk kene taip..weh dh mcm ape je rase..
.
.
tp yg aku suka sepanjang bertugas nih..bila part wat semak stok buku kt library..best gile..semak cepat2 pastu leh telek seme buku best2 tu.. ckgu2 PSS + makcik librarian sporting..plus hari2 wat pot luck..mmg enjoy aman damai je duk lib tu..tapi bila naik pejabat..rase mcm aura nk kuar bebola api je masing2..huhuhu..org kt pejabat tu wat keje serius gile mcm memanjang tgh stress..x enjoy bekerja.. xde life lgsg..huhu..mcm2..
.
.
oke..ni sekadar luahan perasaan je..hoho..xblh nk citer kuat2...citer pelan2 cmni kira oke kn? at least lega sket la sbb dpt merambus sket kt sini..hehe.. ni kira mengumpat ke? erkk..

Comments

DH said…
Ada 2 jenis orang dalam dunia ni..
Satu, bila orang buat baik dia akan balas semula pertolongan kita dengan ikhlasnya..
Dua, bila orang buat baik dia akan pijak kepala..
Ada elok ko cakap terus dengan dia..
Dari ko mengadu2 kat gpk ke pengetua ke..
Sbb mcm ko ckp..
Bukan dia yang bayar gaji ko..
Ko tak perlu takut dengan dia..
Benda yang bukan kerja ko, ko tak perlu buat..
No one gonna stood up for u maiyah..
U have to do it by yourself..
Make a statement..
Tak der siapa suka orang yang pemalas..
Even si emalas sendiri tak suka orang lain malas kecuali diri dia sendiri..
Kalau dia tak nak buat kerja dia..
Ask him/her to quit..
Cakap kat dia 'Lepas ni tak perlu taip2 and boleh selalu pergi bercuti...quit lar.'
DH

erkk..ko nk kate aku mengadu2 ke? huhu.. bab2 mengadu ni rasenye tak masuk la dlm perangai aku.. cuma kalo aku x suka nk wat..mmg aku xnk wat la so jd la mcm kes nih..ikut hati..mmg nk sound direct tp pkr blk aku ni br je lg kt sini so kene kontrol la skat temper..slagi aku sabo aku diam jela.. tp rasenye mmg aku kene diskus ngn beliau psl menda nih..tp esk aku last day gy skolah..n beliau tu ntah bila br nk blk dr klantan.. mak aku plak suggest suh aku gy umah dia nnt (dia kn besfren nenek aku+duk kampung sebelah je)suh tnye cmne nk setel keje tu.. hahaha.. kalo aku wat cmtu mmg kompem2 mcm dh putus fius la kepala otak nih..x kuasa aku nk pkr dh menda2 nih.. lantak la nk jd ape..hoho.. ape2 pun tq atas buah fikiran ko.. huhu.. harap2 nnt aku x jd mcm beliau tu..haha
hihi wanie..nnt kalo jumpa kem slm syg kt beliau ek..haha..

wanie cmne kt sana? kene banjir x?? =)

Popular Posts