my kitchennete

-E.G.G T.A.R.T-
tu la menu minum petang arini..ermm..blh ke aku wat ni??jadi ke??hahaha..ntah la..xtry lg mane nk tau kn??so ptg ni aku akn wat egg tart yg agak senang resepi dia tp xtau la agak senang x nk wat..hehe..tgk caranya mcm sempoi jek..tp dgn bakat memasak semulaajdi yg aku ade ni..aku rase mcm aku bleh wat je..siap hntr kat umah nenek sket pun blh aku rase...(hahaha..bajet gile..) so..kalo nk tau aku blh wat ke x..pasni kalo jd..entry seterusnya adalah hasil egg tart yg first time aku nk wat seumur hidup yg nk dekat 23 tahun ni..heh!

so bhn2 yg akan diguna kn jap lg...
utk crust~
300g tpg gandum
150g marjerin/mentega/butter
1 biji telur size A
3 sudu besar gula
1 sudu kecik garam

utk filling~
2biji telur size B
4 sudu besar gula
1 sudu kecik esen vanilla
2 cwn air suam
5 sudu besar susu pekat manis
4 sudu besar tepung kastard

  • so utk crust tu..bancuh seme bhn mcm nk wat doh..
  • pastu simpan doh 30mnt dlm peti sejuk
  • pastu kuarkan,terap n masukkan dlm acuan..guna acuan muffin tray je senang..
  • then bakar dlm oven suhu 160 dgree celcius dlm mase 10-15mnt..sampai jd kekiningan la kaler dia..
  • then wat filling plak..bancuh je seme bahan then tuang dlm acuan yg dikuarkn td..bakar semula sampai fillingnya btul2 masak. biasanya dlm 10 mnt la..

so selamat mencuba buat cik maiyah!!!aja2 fighting!!!

***aku kene jadikkan jgk egg tart neh..kalo x nnt mak gelakkan aku..cess!!!mak salu cmtu..bukan nk bg semangat..asik2 suh wat jemput2 utk minum ptg..ape kelas jemput2 taugeh! hahaha..so this is it~ see u next!

Comments

Popular Posts