dulu aku remaja berwibawa

haha..perasan tak boleh blah! seperti yg aku cakap sebelum ni..aku nak buat aci banding2 camne zaman aku remaja ngan zaman anak2 murid aku remaja..ok maybe tak boleh banding betul2..sebab kami sekolah kategori lain2..dan diorg tak duduk asrama..

ok..start dr pagi..|eh rindu plak zaman kt shams ^_^|

dalam pukul 5.00 pagi aku dah bangun..berduduk-dudukan atas katil sambil menyikat2 dan mengikat rambut..
pukul 5.15atau5.30 aku pergi toilet..biasanya kat toilet dah ada 2-3 orang..tak ramai..aku suka paling awal sbb boleh lama2..tak kelam kabut..dalam puluk 5.45 siap mandi..terus siap2 nak pergi surau..dulu subuh awal..pukul 6 biasanya dah masuk subuh..paling lewat 6.10 kalo tak silap aku..
kalo lewat ust. khazri rotan ngan kayu semambu! gila sakit kot..aku tak pernah kena sbb lambat..tp sebab salah faham penah la..haha..masa tu aku mamnu' (jargon shams utk period a.k.a datang bulan)..so masa tu aku malas nk mandi awal2..bg laluan kt org yg blh solat..so masa tu org2 kt surau dh start solat..aku baru nk g mandi..pastu titiba terasa mcm ada kayu kt blakang aku..haha..terperanjat opocot! nasib baik ust x sebat kuat2..aku terus jerit..ust sy mamnu'!!! bukan apa jerit..takut kayu semambu libas lagi skali..sakit wooo..haha..

ok lpas solat berjemaah..dlm pukul 6.30 -6.45 abes..lpas tazkirah n salam jemaah..aku pernah gak skip2 salam jemaah..hehe..selalunya hari ahad..hohoho..sebab? sbb ahad makan nasi lemak superb! muahahaha..jahat gila..tp aku skip secara terhormat dan sopan ;'p masa org tgh tzkirah subuh..aku bangun ke toilet..salunya mmg ebbetul nk ke toilet..pastu dh lpas toilet..malas nk masuk smula..nnt agak2 org dh nk start salam jemaah..aku menonong turun nk g dewan makan..haha..jahat gila..padahal bestfren headgirl! maaplah syabad..bukan selalu lah.kadang2 je..hehe..

kalo hari skolah..lpas makan kt dewan makan..blk bilik..kadang2 dh pukul 7.05 br naik blk..siap2 kemas katil n loaker..pungut2 barang bersepah..disebabkan aku ketua dorm n ketua aras..aku diberi pengecualian utk turun lewat 5mnt..org lain 7.20..aku boleh 7.25-7.30..tp aku tak pernah amek kesempatan..berlengah2 nk siap..aku mmg jenis suka siap awal2..rasa selesa sket..pastu mulaha mencerlang mata..ada je brg2 budak2 dorm terselit sangkut sana sini..dan aku sebagai ketua dorm paling femes dgn era pemerintahan kuku besi..telah mendenda setiap barang yg bersepah dan terlupa masuk dlm loaker..barang sekecil bekas pensil dan stoki akan didenda lima posen..kalo sepasang stokin seringgit! kalo barang yg besar mcm baju, beg..aku denda seringgit sehelai! haha..gila tak gila..kadang2 dlm seminggu dekat sepuluh ringgit duit masuk..tp aku bukanlah masuk poket..aku masuk dlm duit dorm..hasilnya..masa jamuan akhir tahun..dorm aku antara yg paling mewah hehe..hasil kutipan sepanjang tahun...mmg masa tu aku plg femes dgn kegaranganku..adik2 junior tak pernah nk mesra ngn aku..pernah aku dgr org ckp psl aku..'kak maiyah tu kakak yg garang tu ke?' haha..nasib baik dia tak ckp 'kakak yg gemuk tu ke?' haha..kalo tak..aku bagi asap naga sedas..hihi..

skolah aku sampai 2.30 kalo x silap..atau 2.40..tp dua lebih lah..balik skolah..mkn tgh hari..pastu prep..prep petang mmg penat..dh la letih tp wajib turun..biasanya ptg2 jadual aku full ngn kelas tambahan bukhari..masa tu cikgu skolah jarang buat kelas tambahan tak silap aku..yg ada kelas tusyen bukhari tu..cikgu2 dr sbp berdekatan..petang dlm kul 5 blk dorm..biasanya ptg aku basuh baju yg menimbun dan mandi dan sidai baju..walaupun aku bangun awal pagi..aku tak suka basuh baju pagi sebab tak suka sidai baju kat ampaian sblh dewan makan..nanti baju bau busuk kepam..so biasanya basuh petang..sidai kt luar bilik..esk pagi2 dh kering..boleh terus masuk dlm loaker..huhu..selamatlah baju dr bau busuk kepam kebencian ramai tu..

kalo hari yg x basuh baju.. dan xde kelas tambahan..prep abes pulul 4.30..so mandi n rehat2 jap..pukul 5.15 aku dah boleh turun bwh..duduk kt kelas bwh asrama..study..pukul 6 boleh malam..aku pun pelik..masa tu mcm kalo ada amsa je mesti nk baca buku..buat latihan..kerja rumah..lagi satu maybe sbb berlumba2 kot..bukan nak berlagak..tp maybe aku antara pelajar yg top dlm batch..so mestilah nk berlumba..dan menjaga reputasi..walaupun penat..tp paksa diri utk stdy..x tension pun..sbb ada kwn2..environment tak mengganggu..

dlm pukul 6.45..naik surau..solat maghrib dan isya' berjemaah..kalo kelas peperiksaan..naik surau b4 6.30..kalo f3 n f5 b4 6.45..huhu..abes solat dlm pukul 8.50..pukul 9 mesti kosongkan asrama pegi prep..so masa tu bunyik slipar naik tangga mmg la menyirap..pehh..kelepek..kelepek..kelepek..maklumlah semua pakai selipar jepun tat seng..mana tak berkelepek bunyik..so prep malam sampai pukul 11mlm..pastu supper..yg best sbb supper mknn berat2..kadang2 boleh simpan utk sahur esk pagi..kalo citer psl supper lg panjang lah citer ak sbb mcm2 peristiwa..hehe..yg dekat di hati ialah kak mon..dan pakcik budi..*pakcik budi kacau air milo pakai selipar..kak mon basuh tray makanan pakai bra* ops agak tak sopan..tp tulah yg terjadi..kah2...lawak2..

dlm pukul 11.30..blk dorm..grill masuk asrama akan dikunci..so duduk atas diam2..biasanya bdk2 form 5 akan lepak musolla utk study lewat mlm..stay sana sampai pukul 2-3 pagi pastu blk bilik..kadang2 hari minggu.. stay sampai pagi..yg lawaknya..study adalah 40% kot..makan dan borak2 gelak dalam 60%..haha..tp kira ok lah 40% kan..kadang2 kalo malas g musolla..study atas katil..katil aku dpt cahaya lampu koridor..(mcm biasalah aku dtg awal masa daftar utk cari port plg best!) so study sampai mata tertutup sendiri..kadang2 blm ngantuk dh tidur sbb tiba2 rasa seram..hehe biasalah org penakut..mcm2 bunyik boleh dengar ;'p

so mcm tulah berputarnya kisah hidup aku kt asrama..yg plg obvious psl study..aku mcm org tamak..tak sedap hati kalo tgk org study tp aku x study..kiadang2 paksa diri sbb tak mau rugi..huhu.. tu belum verita lagi tabiat aku yg malas balik kampung..berkampung kat asrama mcm rumah jauh kat venezuela! tu nnt aku nk buat fasa memori lane psl tu jugak..saja buat kenang2an.agagagaa..sekian saje..hah amek kau..berkajang2 aku membebel..

Comments

Popular Posts