the good & the bad side of me


(sila baca tajuk dan sambung..) as a teacher..;)
okey..seperti sedia maklum..aku ditakdirkan bekerja sebagai seorang guru sekolah menengah kategori luar bandar yang mempunyai pelajar seramai kurang lebih 1500 org pelajar 1Malaysia..
selama hampir setahun aku bergelar guru (26hb ni annivessary ye), aku dah berusaha maybe 70% untuk menjadi seorang guru yang baik dan berdedikasi lg berkualiti...tapi akhirnya aku akan bermasalah bila berhadapan dgn ragam pelajar2 kelas 'belakang'..okay org lain tak boleh terus nak pandang sinis kat aku..cuba tanya aku..how belakang is belakang? okay..yg tu lebih adil untuk masalah aku ni..sbb dalam hal kat sekolah aku ni ialah 'belakang' as in bdk2 yg setiap bait perkataan dia adalah diselang seli dengan perkataan mencarut..'belakang' as ini buku tulis dia boleh digunakan sejak form one sehinggalah masuk universiti (kalau diberi peluang dan juga jika tidak HILANG! dan mungkin boleh digunakan turun temurun akibat keKOSONGannya).. 'belakang' as in mencarut kepada guru apabila kena marah dengan guru..'belakang' as in aku rasa mereka itu adalah hopeless..helpless..brainless creature! ok...tidak adil org nak kutuk aku dgn mengeluarkan ayat2 sebegini..anggaplah ini ayat daripada manusia biasa terhadap manusia lain yg juga biasa okay?! jgn disebabkan aku adalah guru yg sakit hati dan jiwa raga..maka aku tak boleh nk melempiaskan kemarahan aku kat mana2..kalau kita bengang dengan seseorang ataupun kawan ataupun bos ataupun rakan sekerja..kita akan merambus jugak kn?? maka..tidak salah kira-nya aku merambus terhadap manusia2 yg sungguh mengecewakan ini..sila paham.. ok tp seme kata2 ini hanyalah dirambus disini saje..pusat pelupusan sampah minda aku.. sekian mengenai sikap buruk aku sbg seorang guru biasa yg sedang berusaha memajukan diri..
***paling dasyat pun aku penah ckp kat budak cmni.."eh..ko kat rumah makan ape?? sampai kepala otak ko ni liat macam getah skrap? ko tau getah skrap? tau bau dia? tau rupa dia bila dah 3 bulan org tak pungut? mcm tu la kepala otak kau kalau degil sangat! tau?" ayat ni mcm berdesing kot kat telinga bdk2 nih..barulah berkesan sket..sbb bila dia pikir psl makan..mesti terpikir psl mak diorg kn? bab2 mak ni mmg sensitip kt kita kn? tp aku x sebut eh..aku bg tempias je..harap2 otak diorg tak busuk mcm getah skrap tu sbb aku x doakan pun [v_v"]
_______________________________________

huhuhu..bila cerita pasal 'bahagian bagus' dlm diri aku?? takkan nk masuk bakul angkat sendiri kn?? yg tu biarlah..walaupun ade sesetengah perkara aku tau aku bagus sbb org berkata-kata... hahahahahahaha..ok aku bukan perasan bagus ok..aku tak bangga pun..cuma gembira sbb ade sesetengah perkara org berpuas hati dan kita rasa kita ada kualiti..tak gitu?? maka aku ambil sbg motivasi kpd diri sendiri..smoga lepas ni semakin berusaha menjadi bagus dan berkualiti cik maiyah ni..amin..ohh hari ni rasa mcm gembira ade lebey sket..sbb hari ni aku sbg salah seorang dari jawatankuasa kelab staf..hari ni jamuan akhir tahun kelab staf..semua berjalan lancar..muka semua staf nampak gembira..hadiah cabutan bertuah pun banyak sangat cuma aku tak bertuah hari ni..hehe..semua gembira je sampai abes td..xde pun yg cabut awal kecuali yg ade hal kematian td..kalo ikutkan ckgu2 senior ni..biasanya ramai ckgu2 n staf yg cabut awal.. kita blh tau la kn bila org ramai cabut awal maknanya agak bosan la kn majlis kita..huhu.. overall..alhamdulillah..;))

Comments

Popular Posts