if have a dream.go get it!

pernah tak rasa cemburu ngan pencapaian orang lain???
pernah pernah pernah! huuuuuuuuu..
ok terus kpd point utama kenapa tititba rasa nak tulis camnih..
sebenarnya titiba rasa macam menyesal sangat2 jadi guru..
(xdela 'sangat2' tu..sket2 ade la)
kenapa???
sebab aku rasa macam GURU bukan yang aku NAK.
bukan impian sebenar masa mula2 aku pandai bercita-cita dulu.
-
secara jujurnya masa aku skolah..minat aku ngn subjek biology mmg xde kompromi la..mmg aku obses sgt2 ngn subjek ini..kira mmg sgt x adil utk subjek lain.kalo buku lain seme kulit cantik2..isinya pun cantik2 je..bersih dan kemas..skali kalo tgk buku bio aku.mmg aku sorg je blh tahan kot..ngn tampal sana sini..conteng tulisan pen pensil sana sini..kesan air nescafe..biskut mayat nye abuk..kesan megi tumpah seme blh melekat kat dlm buku tu..begitulah analoginya betapa aku sgt taksub ngn satu2nya subjek tu..naik lunyai buku rujukan fokus ungu biologi aku tu..ok tu intro bg mukadimah je ni.. so bila aku di asak2 ngn soklan tentang 'cita2'...maka sbg tipikal pljr2 (pompuan terutamanya) lbh2 lg aku suka subjek bio..maka aku pun memasang cita2 utk menjadi doktor.. tapi mungkin usaha tak setimpal utk menggapai cita2 mulia aku tu.. atau pun sbnrnya aku mmg x cukup kecerdasan utk bersama2 kwn yg lain utk jd doctor..ok tp kalo diberi pilihan utk ulang kitar hidup aku... aku takkan pilih doctor sbg cita2..lebih2 lagi sbg CIKGU! wuwuwuuuu..sedih kn?? padahal aku ni skarang adalah cikgu (biology) dan pljr2 pun suka dan enjoy aku mengajar diorg bio.. (ok ni ayat masuk bakul angkat tinggi2).. tapi kenapa aku tak gembira ni??? sebab aku mcm x nampak di sudut mana aku akan mencapai kepuasan sbg seorg guru.. aku tak nampak mcm mana aku nk gembira dgn keje aku.. ok utk fikirkan skali lagi.. camne cita2 aku sbnrnye??
-
-aku sukakan biology (dan tentunya ada cabangnya yg menjadi pilihan aku)
-aku sukakan mengkaji.mencipta.menyelidik.menghasilkan.mencuba.menentukan...
-jd blh bayangkan kn ape yg patut aku buat 4thn yg lepas kn?
-sepatutnya aku bukan pegi daftar sbg mahasiswa yg bernombor matrik D20051022436.
-sepatutnya aku bukan jadi pemastautin selama 3tahun 5bln di tanjung malim.
-sepatutnya aku bukan menjadi musafir selama 4bln di manjung.
-sepatutnya 4thn lepas aku berada di sebuah universiti lain yg boleh mengadunkan aku
sbg seorang --------?
-
maka..berbalik pada kerjaya aku sekarang..secara teorinya boleh dikatakan kesemua kriteria di atas aku BOLEH capai dlm bidang aku sekarang..tapi lain! no! aku sbnrnya tak sukakan bidang pendidikan..huhhuhuhukkk..sedeynyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee... xde kepuasan lgsg2.. org ckp ada..ko rasa puas bila dpt tgk anak2 murid berjaya..bg aku..gembira sket2 adela kot..tp tu bukan apa yg aku nak sbnrnye..huk2..lg2 bila environment kerja di sekolah yg bukan mementingkan kualiti pelajar dan guru2.. apa yg diorg kejar adalah kuantiti..utk mengejar anugerah..pangkat dan nama..yg merana ialah kuliba-kuliba di sekolah a.k.a guru pangkat bawahan ni..sedihnya.. dah tu..apa je kepuasan aku kerja jd guru ni?? tiap2 hari buat rutin yg sama..cukup masa..pegi bank amek upah..ntah halal 100% ke tak aku mkn seme duit upah tu..sbb kadang2 masuk kelas mcm melepas batuk ditangga..aku taknak salahkan diri sndiri..sbb bila berlaku situasi cmni..masa tu aku tgh terkejar2 nk siapkan kerja2 kuliba yg bila siap nnt pasti mengharumkan nama baik dan kredibiliti para bos kuliba nih.. maka..dimana kepuasan aku sebagai guru zaman sekarang?! sebab tu lah bila aku tengok pada keadaan sekeliling..tgk apakah perkembangan hidup kwn2 aku sekarang..(tentunya dgn bantuan perkhidmatan facebook..) rasa mcm nak nangis je..sememangnya aku sangat2 cemburu..rasa mcm sesekali nak jadi halimunan masuk dlm badan diorg..nk enjoy life diorg yg sesetengahnya adalah impian aku!..ye..diorg sgt bertuah sbb tak salah pilih kerjaya mcm aku..maka..apa yg patut aku buat sekarang!!!
-
nota kecil:
tugas sebagai guru mmg sgt mulia..kenyataan2 kt atas bukan lah bermaksud aku menghina atau mengutuk kerjaya mulia ni...sedangkan aku sendiri pun adalah penyambung generasi guru dalam keturunan aku (siap menjadi kebanggaan atuk nenek dan para org tua zaman dulu yg sangat memandang tinggi kerjaya guru)...tapi aku tak gembira pun..sebab ni bukan bidang yg boleh bg aku kepuasan sbnr dlm hidup..rasa mcm sampai habis pun aku takkan rasa puas hati ngn apa yg aku cari..
-

mcm ni la yg aku rasakan bila hari2 aku pergi sekolah sbg seorang guru..
rasa mcm nak nagis tak? T_T

Comments

.: a.for.ana :. said…
saye pon mersa mende yg same bile tgk jambatan 2..huhu..ditambah pulak dgn bdk2 yg 'tettttttttttt' + pentadbiran yg 'tutttttttttttt' + environment yg 'totttttttttttt'...mmg rase xnak g skola!
bosan kn?? panjang dan kosong!

Popular Posts