KEMBARA JEPUN 2014

Alhamdulillah... ;) bersyukur sangat2 sbb Allah bg kesempatan bercuti dengan kwn2 kat jepun.. 8 hari 7 malam di sana memang penuh dengan suka dan duka.. bersukur jugak sbb selamat pulang ke Malaysia tanpa cedera parah.. bunyik nya mcm balik dr berperang pulak.. hehe.. sebenarnya berjalan2 ke jepun mmg satu cabaran utk org2 macam aku lah...dengan nak membawa beg2 yg besar dan berat..dengan diri sendiri yang besar dan berat...mmg sangat mencabar.. silap hari bulan, bila balik Malaysia, kena sorong ngan wheelchair... tapi alhamdulillah...aku pegi sana ngan kwn2 baik yg sangat prihatin dan membakar semangat... akhirnya berjaya jugak! entry pasal jepun ni takdelah nk cerita secara spesifik mcm blogger2 yg suka cerita pasal travel ke sana sini tu.. aku sebenarnya tak reti nk tulis camtu... cuma kalau ada orang soal, boleh la bantu2 bg info :) coretan ni sekadar kenangan utk diri sendiri...utk tatapan pada masa akan datang..

so 8 hari ke Jepun tu aku rasa still x cukup utk cover semua tempat2 yg aku nak pegi.. sedih kan?? 2 hari di Osaka, 2 hari di Kyoto dan 4 hari di Tokyo..antara kekangan yang menyebabkan ada beberapa tempat tak dapat pergi ialah faktor kaki yg dah sakit berdenyut-denyut masa hari2 terakhir kat sana, faktor cuaca yg hujan dan awan tebal so x dpt nk tgk gunung Fuji T_T sedihhhhh.... tu yg aku pasang cita2 nak ke Jepun lg insyaAllah... aku nk kumpul duit dr sekarang... so bila2 ada kelapangan boleh la pergi.. kali ni dah relax sket...tak cuak kalo nak pi sorang2 pun..tp rasa mcm loser lah plak berjalan sorg2.. mcm dah xde kwn sgt nk ajak berjalan..huhuuuuu...

byk benda yang aku suka pasal jepun..so, bg sesape yg 1st time nk ke sana, sila jangan risau! antara tips2 yang aku boleh bagi ialah...

  1. pastikan anda buat senarai tempat yg hendak dilawati dan pastikan anda tahu station terdekat dengan destinasi tersebut... mcm mana nk tahu station terdekat?? google saje..biasanya aku dpt maklumat tu dr wikipedia..atau tripadvisor...insyaAllah boleh dipercayai... ;)

  1. bila dah tahu destinasi dan station, anda boleh la masuk ke laman web hyperdia.com untuk melihat train route anda... hyperdia akan senaraikan train2 yg perlu anda naik..so blh la print sbg panduan..mmg details..dengan masa keretapi bergerak, harga tiket dan jenis line/train.. 

  1. bawa duit secukupnya...duit ni bergantung pada jenis2 traveller lah..ada yg kategori penjimat pokai mcm aku..so utk 8hari 7mlm tu aku just bwk 90 ribu yen sahaja lbh kurang rm2800 je...hehe...ada org kata sikit benau...tp alhamdulillah cukuppp... rahsianya??? aku x shopping sakan pun...cukuplah sekadar beli souvenir utk diri sendiri cthnya postcard dan fridge magnet kat setiap tempat aku pegi dan sikit souvnir utk mak abah dan adik beradik.. dan antara souvenir wajib yg aku target bli di sana ialah coklat kit kat pelbagai perisa dan coklat royce...
caranya, aku asingkan siap2 duit yg ada.. 60 ribu yen utk transport dan tiket2 masuk spt temple2, tower, bullet train, disneysea dan universal studio japan.. so kalau xde nak pegi theme park tu, mmg jimat lah..actually 60 ribu tu termasuk kos nak ke hakone (Mt Fuji) tp disebabkan x jd pegi masa tu, maka duit2 tu blh la digunakan utk shopping masa hari2 terakhir hehe..
30ribu yen lg tu aku khaskan utk beli air, kudap2an kalau lapar masa jenjalan dan souvenir...  dan kalau nk rasa selamat, pastikan ada credit card yg diaktifkan sepanjang anda di oversea… kalau pergi berkumpulan, at least sorg ada cc pun dh ok..ni sebagai standby jelah kot2 emergency x cukup cash..n tiba2 terjumpa sesuatu yg x dijangka dan kau nak sgt2 membelinya walhal cash kau sgt suntuk…hehe…mcm berlaku kt aku je…hua2…tu nnt kita cerita ye..tp still brg yg aku beli guna cc tu x wajib…kalau x beli, x mati pun…maka mmg kira cukuplah cash aku bwk 90k yen tu hoho..

  1. Bayaran hostel mmg aku dah siap bayar di Malaysia sblm pegi tu... total 7mlm kat sana, kos utk sorang dlm RM513.00 ok lah kan?? hostel ye, bukan hotel.. tp still selesa sbb jepun mmg bersih... so xde isu pun duduk hostel ni... yg penting, tips memilih hostel tu nnt, pastikan hostel yg kita nk duduk tu ada lif (x payah ko pikul beg bertingkek-tingkek!), shower room snang nk mandi n amek air sembahyang, disediakan washing machine dan dryer yg boleh digunakan 24 jam... sbb nye, boleh la basuh baju bila kita balik dr berjalan tgh2 malam tu...so jimat sket baju x payah bwk byk2...

  1. kemudian pasal makanan....aku aritu bawak makanan ready to eat keluaran Brahims... kilangnya ada di bangi...google jelah kilang dawina brahims... bila gi sana, parking kt luar nk masuk kt pondok jaga, kedai tu betul2 dekat ngn pondok jaga...beli la kt situ..mmg berbaloi2 sbb harga lbh kurang 2/3 dr harga sebenar.. malas nk mengira bape diskaunnye hehe... aku haritu bwk makanan terlebih..mka berat giler lah beg badak aku tu…so tipsnya, bg yg bukan penggila makanan, beli makanan cukup2 je.. x payah nk bwk lebih2 sgt, buat berat beg je...hehe..tp kalau dasar perut tak leh berlapau silalah bwk berguni2 makanan ye… utk aku hari tu, aku bawa nasi aku utk 7kali makan, maknanya 7 paket nasi segera… 1 hari sekali je mkn nasi… mi segera bwk 7 bungkus gak…ni kira backup kalo nasi x cukup.. biskut2 x payah berkilo-kilo sgt mcm aku…milo atau nestum 3 in 1 utk breakfast ngan biskut td… dan yg paling aku rasa penyelamat aku ialah energy bar… mmg sgt membantu di kala siang hari masa ko dh pancit… makan je slow2 n slowly akan bertenaga smula..mumula aku mmg takut mati kelaparan kt sana, tp bila aku review smula makanan2 yg aku bawa mmg byk berlebihan..dan ape lagi, aku sedekah lah kt kwn2 yg bwk makanan x cukup tu haha…so meh aku listkan lebih kurang menu harian aku hari2 kt sana:
breakfast: milo panas + biskut 2 3 paket.. kalau lapar, aku makan megi.. nasi mmg x makan pg2 sbb takut perut meragam di siang hari..
lunch: biasanya xde masa spesifik nk lunch sbb masa ni kau tgh merayau x tentu hala.. ntah2 dlm train…ntah2 tgh menapak ukur jalan, ntah2 tgh atas tower..so utk lunch, hari2 dlm beg aku bwk bekal coklat snickers sebungkus dan biskut 2 bungkus… kunyah la di kala kelaparan di siang hari… air?? x payah risau..mana2 ko pergi kompem ade vending machine…beli lah air yg bersusu utk mengenyangkan (aku gila coffee diorg!) atau jus2 utk memberi tenaga nk berjalan jauh… ok kalau katakan masa lunch tu kau terjumpa Lawson, family mart atau 7eleven, boleh la beli fish onigiri atau sakana  onigiri… tanye jelah pekerja dlm tu nnt dia tunjukkan mana yg fish…so mengeyangkan sbb onigiri tu nasi yang dimampatkan..dlmnya ade isi ikan dan sebagainya dan dibungkus dgn seaweed…pehhh tetiba terliur2 plak terbayang onigiri.. ;p
dinner: biasanya aku dinner bila dh selamat sampai hostel..masa ni mmg kebulur tahap cipan berpuasa 5bulan.. lapar gila Cadbury aku cakap ko! sbb dah pnat berjalan..so masa ni lah kita suh pak brahim hidangkan nasi2 kepada perut masing2…hehe…mmg snang guna RTE Brahims ni..masuk microwave 3 minit je..biasanya setiap hostel akan ade microwave dan water dispenser… so kendurilah ko mlm2… kalau x cukup gak nasi sebungkus, ko makanlah megi..kalau x cukup gak lagi, ko makanlah biskut cicah milo… best gilo sbb perut tgh lapau!!!!
so dah blh bayangkan bape banyak makanan yg perlu bawak… tips aku yg bwk makanan jgn byk2 ni sbnrnya utk kesejahteraan sejagat jugak..sbb kalau bwk byk sgt, nnt beg berat..nk mengangkat tu yg seksa.. huhuuhuuu
6. TOILET. ok.. ini memang kelakar… tak sangka sekarang aku dah pakar guna tolet yg  xde kepala paip.. ada cerita kelakar disebaliknya tp tu nnt aku cerita lain kali.. Cuma tips utk ke toilet, sila bawa beg kecik dlm beg jalan2 korg kt sana, dlmnya berisi botol air mineral kosong dan wet tissue. cukup!… cara nk gi toilet kt sana…
a. toilet takde bidet: sebelum buang air, isi sebotol air paip di sinki luar toilet.. buang hadas kecil atau besar secermat yg boleh supaya tak mendatangkan masalah dikemudian hari… jgn tunggu dah nk terkucil baru nk cari toilet supaya masa nk buang air tu smooth je najis keluar kah3… bila dah selesai membuang, Tarik tissue paper yg ada dlm toilet tu panjang2 dan banyak2…gumpalkan dan kesatlah dibahagian keluar najis itu… ulanglah 2 3 kali.. guna toilet paper yg disediakan… pastu guna wet tissue pulak utk lap tempat2 keluar najis itu…boleh juga ulang 2 3 kali… akhir sekali bila dijamin bersih dr segi fizikalnya, barulah guna air sebotol td utk ‘cebok’ dan basuh tangan skali…tuang perlahan2 utk elak kehabisan air masa basuh tangan tu… then bila selesai, simpan botol dan wet tissue dlm beg kecil td… perhatikan atas lantai, jika ada jejehan air, sila lap kering2 guna toilet paper dan buang dlm lubang jamban…flush… mmg byk kali aku flush sepanjang aku dlm toilet..then lap jugak toilet seat yg anda guna supaya bersih seperti mana anda masuk..pastikan segala2nya kering masa anda nk keluar…hasilnya, hampir separuh roll toilet paper anda akan guna utk sekali masuk toilet sahaja..haha..jgn risau dlm toilet tu mmg byk toilet paper disediakan…siap ada spare  2 3 roll lg dlm toilet tu… so bila dah clean n clear, anda pergi ke sinki utk basuh tangan guna sabun, air paip dan keringkan tangan… bersih! hehe…
*** oh masa nk tadah air dlm botol, kalau boleh sorok2 la tp kalo x blh nk sorok gak, buat muka confident je tadah dan terus menonong masuk toilet..jgn pandang kiri kanan walaupun ramai tgh memerhatikan kelakuan ‘pelik’ anda… sbb tu lah sblm keluar toilet pastikan ianya bersih dan KERING supaya xde sape boleh komplen perbuatan anda membawa air ke dlm toilet…haa panjang berjela tutorial utk ke tandas..haha..
b. toilet ada bidet: ni lg snang, cara sama ngn yg atas Cuma best sket sbb byk air utk dipancutkan ke bhgn keluar najis…boleh ‘cebok’ dengan riang gembira sbb air byk…tp still kena ada air sebotol utk bilas tangan kan??? hehe..biasanya bidet ni ada kt tempat modern2 mcm airport, shopping mall…kalau sekadar train station ni, biasanya xde bidet.. but don’t worry…kan mokcik dah ajar caranya kt atas tu hehehe

7. ICOCA card.. card ni kira paling latest kot kalau x silap aku..sbb ramai gak org jepun sendiri x tau pasal kewujudan card ni… selain icoca, adik beradiknya ialah pasmo dan suica…mcm touch n go lah kat Malaysia nih.. so aku cadangkan beli icoca card sbb kau x payah beratur2 panjang beli tiket stiap kali tukar train… just touch n go.. tp xdelah tahap smart tag tu haha… yg bestnye, nk beli air kat certain vending machine pun blh swipe je icoca card ni..nk lg best, ada certain cashier boleh swipe icoca card..canggih manggih gilos cadbury…tp aku x la over asik nk swipe… aku swipe utk beli brg pun masa hari2 terakhir kt Tokyo sbb baki card byk lagi so nk kena perabis…so masa shopping kt Tokyo tower, aku swipe je icoca nih…air vending machine ade la 2 3 kali je aku swipe… icoca ni boleh guna di semua..SEMUA..SEMUA semua. jenis train, subway, JR line, metro dan sebagainya..utk bas je kadang2 x boleh… lgpun aku naik bas masa kt Kyoto je…so byk guna syiling…flat rate utk tambang bas… dengan 230 yen sahaja anda boleh pergi ke mana2 dlm Kyoto, syaratnye jgn turun dr bas..kalau turun , nnt nk naik smula kena byr lg 230 yen heheh…kalau nk lg smart turun naik bas bli Kyoto pass… tu aku x bli sbb x berapa turun naik bas..masa terhad kt kyoto… so yg lain2 mmg aku travel guna icoca je… Cuma utk naik bullet train je kena bli kt kaunter..
8. TAKUT SESAT! jangan risau… yg penting mcm panduan nombor 1 aku ckp tu, listkan senarai destinasi dan nama station terdekat… kalau tiba2 nk lg rasa confident setiap pagi sblum mula keluar berjalan, rajin2kan lah diri bertanya kat receptionist hostel… sbb kadang2 diorg lg tau short cut utk ke tempat kita nk pi tu.. just ckp ‘I want to go to _____. how?’ hulurkan note book dan pen kalau nk nampak lebih sopan..kalo x pun, memang diorg dah ada pen n kertas.. haha.. pasal soalan dan tatabahasa ko nk tanye kt org jepun, sila jgn nk guna Band 6 MUET korang ye..xde maknanya diorg nk paham..last2 kena rephrase ayat ko smula..kena sebut ringkas2 dan satu persatu…silap2 kena buat gaya lg…ni pun ada cerita di sebaliknya haha…so jgn segan bertanya…tanya je..diorg mmg akan layan kita dgn sebaiknya sbb mmg budaya diorg kot bersopan santun tu…J
9. ubat2an… haa ni yg paling penting aku rasa dr makanan..cehh over la plak..sama penting kot… sbb ubat mcm susah nk beli kalo ikut pembacaan aku sblm gi sana…sbb packaging ubat yg ko x paham tulisan kanji ke katakana ke amende ntah…kalo tulisan Bahasa inggeris kompem2lah import nye so kompem2 lah mahal…dr melabur bli ubat kt sana, baik lah ko bli t shirt buat souvenir 2 3 helai ye tak??? Antara ubat2 yg aku bawak (aku ni dah mcm pharmacist plak masa gi sana haha):
·       charcoal pill kaler hitam – ni utk org kuat ‘berangin’ mcm aku…aku salah makan je mula la nk berangin perut..
·       gaviscon – utk pedih ulu hati atau indigestion atau mcm nk kena food poisoning ke..sbb kadang2 perut terkezut ngn mknn2 sana..cthnye mcm kalo ko mkn onigiri ke..sushi ke…ape jelah yg bukan buatan Malaysia..
·       ubat bengkak urat- utk kaki yg bengkak akibat penat berjalan
·       Panadol actifast – sgt berguna…ko piker la sndiri nk guna masa bila
·       pil cikitekaun…cemana ntah nk eja…tp ni utk cirit birit
·       Flanil cream – ni utk muscle pain kot2 lenguh2..atau tergeliat kaki..
·       yokoyoko – semua tau nk guna camne kan
·       bandage – penting kalo terseliuh masa berjalan byk atau lutut mula sengal2 ubi
·       ankle n knee guard – aku mmg wajib ni sbb takut terseliuh sbb heavyweight kan…
·       minyak urut panas- sapu malam2 sebelum tidur supaya kaki lenguh lega bila bangun pagi esoknye… jgn harap ada org nk urut ko..masing2 nk urut kaki masing2 haha..
·       capsule habbatussauda- ni x wajib pun Cuma mmg aku makan benda ni utk immune system, so aku bawak jelah…kot2 lah kt sana ade virus / bacteria yg xde kt Malaysia, xdelah terperanjat immune system aku kt sana…boleh jugak elakkan demam kt sana..so snang hati lah nk berjalan ;)
·       koyok / salonpas/ panaflex berpaket2- berguna dikala kaki lenguh2 sengal2 ubi segala..
·       plaster-nampak mcm x bape penting tp malang x berbau ye…cthnye mcm kena kt aku….tersepit pintu bilik..berdarah jari kaki..nasib baik ade plaster hehehe…ataupun boleh gak guna dikala kaki melecet…
            haa tu jelah kot ubat2an yg aku bwk..
10. KASUT – seeloknya pakai kasut yg paling anda selesa… dan kalau boleh, bukanlah kasut yg baru dibeli dan belum pernah pakai… cthnya mcm aku ni…sehari sblm gi sana, aku beli sport shoes sbb takut sport shoes lama tu tercabut tapaklah..mcm2 andaian..akhirnya kasut makan tuan..huhuhuuu.. makin hari makin bertambah sakit kaki aku..huahuaaa…tu yg tragis…pulaknye aku x bwk sandal..kalo x, boleh la ganti2 guna…so nasihat aku, bwk lah kasut yg masih elok keadannya dan selesa dipakai…kalau nk beli kasut baru boleh, tp beli awal2 sket n try2 pakai dulu nk tgk keserasian ngan kaki..jgn hari ni beli, esok nk pegi dah…bwk lah spare sandal kot2 kaki tgh melecet sana sini ada gak back up… tp kalo nk bli kat sana boleh je cuma utk traveller bajet cam aku mmg tidak lah nk membeli kasut tu haha..


11. KAMERA- hehe ni mmg lah wajib gile…gile ko pegi jauh2 x amek gambo?? mmg gila Cadbury la sape yg x nk amek gambo..huhu…kalo blh, masing2 ade lah kamera…boleh amek gambo ikut suka hati mak bapak ko…jgn asik menempel kt kamera org..dh mcm tuan kamera tu jd cameraman ko plak..yg ko plak sedap2 posing maut sana sini…mmg sebakul la ko kena sumpah seranah dlm hati haha.. bila dah ada kamera, kena la ada battery n memory card spare supaya xde ralat dihati nnt…
12. universal adaptor/plug/soket?? mana satu istilah yg betul..malas aku nk check.. haaa ni sangat perlu… kami pergi berempat….masing2 bwk tp yg blh pakai 2 je…haha..nasib baik…lg 2 buat perangai…siap fuse terbakar… sbb xde cap sirim..hampagass betul..belilah siap2 dr Malaysia nescaya anda akan save byk duit dr beli di sana kelak ;p
13. WIFI rental… ko jgn jepun negara maju tak hingat ni ada wifi free di mana saja ye..jgn harap…jadi, sape yg gila Instagram..facebook…wechat..dan adikberadiknya...sibuk nk update 24 jam mmg penting lah..sbb kalo nk tunggu malam baru nk update kot hostel, dah hilang mood..haha..x mahal..kos sehari lbh kurang rm15 je kalo tukar duit Malaysia… boleh pakai sampai 12 orang…jimat gila kan…
14. Baju Kurung/Baju Melayu – haha ni mmg rare! kami pakai masa berjalan2 kt Kyoto… mmg dah mcm model bergerak je semua org pandang dan ada yg nk amek gambo ngn kami hahaha… masa kat arashiyama di Kyoto, kmi terserempak dgn 2org Malaysia…lebih kurang sebaya kitorg gak kot…bertegur sapa…masa diorg nk beredar, terdengar diorg ckp ‘weh..diorg pakai baju kurung lah…’ hahaha…xtau la maksudnya apa.. yg pasti kitorg bangga dan rasa klasik sgt…lain drpd yg lain..heheh…at least ada gak kenangan gila2 kt sana ;p


so… tu je lah kot benda2 yg aku nk cerita setakat ni… tunggu mood datang baru boleh citer panjang lagi… bila dah masuk kerja smula ni, mulalah kehidupan yg gilosss…x sempat nk buat benda lain @_@.. k babaii…


Comments

Popular Posts